• TinkyWinky

Kramp/sammandragningar i övre delen av magen ??

fick för ca en timma sen ont eller va man ska säga.. det kändes som att det spände i övre dele av magen.. nästan som att man fick en knsla av att vilja spy.. vad kan detta ha varit?? det är borta nu men riktigt jobbigt..  sammandragningar eller vad??
    går in i vecka 16 imon

☆° ★Bf 13/7-09★ °☆ v.16 ★ °☆
  • Svar på tråden Kramp/sammandragningar i övre delen av magen ??
  • Lotlas

Kan vara sammandragningar. Om det kommer tillbaka, så känn på livmodern. Den blir alldeles hård när man får sammandragningar och det känns tydligt utanpå magen.

Annars kanske du håller på att bli magsjuk? Eller halsbränna?

• TinkyWinky
    Lotlas skrev 2009-01-20 12:07:50 följande:
    Kan vara sammandragningar. Om det kommer tillbaka, så känn på livmodern. Den blir alldeles hård när man får sammandragningar och det känns tydligt utanpå magen. Annars kanske du håller på att bli magsjuk? Eller halsbränna?
    hmm inte halsbränna. brukar ej kännas så.. men mår illa på nätterna, så kanske ja börjar bli sjuk. får vänta o se..  tack iaf för svaret.. :)
  • mommysmonsters

Det låter som magsyra. Själv har jag magkatarr & har haft sedan jag var 13. Gravida påverkas av magsyran mer eller midre då locket inte stänger sig. Själv äter jag Omeprazol. Tänk på vad du äter. Prova äta filmjölk & undvik mat med mycket syra.

• TinkyWinky
    mommysmonsters skrev 2009-01-20 20:13:17 följande:
    Det låter som magsyra. Själv har jag magkatarr & har haft sedan jag var 13. Gravida påverkas av magsyran mer eller midre då locket inte stänger sig. Själv äter jag Omeprazol. Tänk på vad du äter. Prova äta filmjölk & undvik mat med mycket syra.
    sitter det där uppe?? har aldrig fått det innan o ej fått dte igen.. har ej ätit ngt spciellt inna ja fick det heller :/
  • mammatotoo

Puffar på här!
    Jag har så ont i övre delen av magen (känns som att det är tarmarna som inte mår bra) På måndag går jag in i v.17
    Vet inte alls vad detta kan vara??
    KÄnner mig uppblåst ( i tarmarna) men det kommer ingenting
    Har inte haft problem med förstoppning nu på sistone.
    Jag ska på ul i v.18
    funderar på att åka in på lassa och få göra ett ul över tarmarna så fort det bara går, jag kan inte gå rakt upp och inte heller sova pga smärtan.

• Ronjan709
    Svar på #7
    mammatotoo skrev 2009-03-15 03:56:36 följande:
    Puffar på här!Jag har så ont i övre delen av magen (känns som att det är tarmarna som inte mår bra) På måndag går jag in i v.17Vet inte alls vad detta kan vara?? KÄnner mig uppblåst ( i tarmarna) men det kommer ingentingHar inte haft problem med förstoppning nu på sistone.Jag ska på ul i v.18funderar på att åka in på lassa och få göra ett ul över tarmarna så fort det bara går, jag kan inte gå rakt upp och inte heller sova pga smärtan.
    Men det låter som magkattarr. Har haft mkt problem med det till o från under graviditen o känns som medicinkur på en månad bara lindrar men inte botar. Har du prövat om det blir tillfälligt bättre en studn med med novalucol?
  • mammatotoo

Japp, det blev tillfälligt bättre med novalucol!!
    Förvånad blev jag då jag vaknade utan smärtor imorse...efter en natt då jag sprungit upp och ner från sängen då jag vaknat med smärtor och ingenting händer.
    Hoppas verkligen att det var tillfälligt!!
    Så det kan vara magkatarr om man har såna symptom?
    Hur testar man om man har det?

• Ronjan709
    Svar på #9
    mammatotoo skrev 2009-03-15 12:29:45 följande:
    Japp, det blev tillfälligt bättre med novalucol!!Förvånad blev jag då jag vaknade utan smärtor imorse...efter en natt då jag sprungit upp och ner från sängen då jag vaknat med smärtor och ingenting händer.Hoppas verkligen att det var tillfälligt!!Så det kan vara magkatarr om man har såna symptom?Hur testar man om man har det?
    Då är det magkatarr om novalucol hjälpte. Du skulle behöva gå till doktorn o få medicinkur mot det om det inte ger sig vill säga.
  • Ronjan709

Svarade visst inte på din fråga. Läkare går mer på symptomen o testar inte magkatarr.

• mammatotoo

Ok, jag hoppas det inte kommer igen!
    Idag har jag bara varit slö och rädd om magen...så det inte ska sätta igång igen.
    Vet någon vad som triggar igång magkatarr?

• Ronjan709
    mammatotoo skrev 2009-03-15 17:34:43 följande:
    Ok, jag hoppas det inte kommer igen!Idag har jag bara varit slö och rädd om magen...så det inte ska sätta igång igen.Vet någon vad som triggar igång magkatarr?
    En Bakterie har man visst kommit fram till som väldigt många har men stress o dåliga matvanor triggar ju igång. Under gravidteten tror jag det är lätt att få såna problem
  • mammatotoo

Tack för dina svar
    Idag har jag mått bättre, men det känns att magen inte är helt ok...lite öm.

• snosan

Det kan vara att tarmarna börjar att trycka ihop sig för att få plats, jag fick som värkar i övre delen av magen pga att det blev mindre och mindre plats för tarmarna... Om det inte fungerar kan du ta en veckokur med Losec Mups finns receptfritt på apoteket, de hjälper mot magkatarr och fungerar kanon!

• mammatotoo

Mina tarmar har varit svällda och konstiga sedan typ v.9 nu i v.17
    Dessutom har jag varit väldigt hungrig och får jag inte mat NYSS så börjar jag må dåligt...illa. Men jag har alltid med mig nått att äta som äpple, skorpor och sånt.
    Sista dagarna har jag inte haft samma aptit som tidigare, utan ätit mera "normalt" dvs för 1 och inte för 2.
    Men bara en gång har det gjort riktigt ont och det har tack och lov inte återkommit.
    Jag har era tips i åtanke om det slår till igen!
    Tack ska ni ha

Svar på tråden Kramp/sammandragningar i övre delen av magen ??