Anonym (suck!) skrev 2009-01-21 15:44:08 följande:
Aunt Molly skrev 2009-01-21 10:36:49 följande:
Ja men det är väl klart! alla barn är ju olika...Men jag tror endå att det är vanligare med skrikiga barn bland stressade föräldrar.
Du får förstås tro vad du vill; det är svårt att argumentera mot en tro

! Jag tycker att du kategoriserar och förenklar och ser samband som kanske inte finns! Eller hur ska man förklara att syskon i samma familj kan vara olika skrikiga om skrikighet beror på föräldrerns stressnivå? För så mycket ändrar man sig inte fårn barn till barn!
Ytterst handlar det ju om ifall man tror på arv eller miljö som orsak till ett visst beteende. Jag tror att båda spelar in men att arvet och den medfödda personligheten har mycket stor betydelse redan hos spädbarn. Men ofta samverkar ju arv och miljö dessutom; aktiva föräldrar får medfött aktiva barn men har samtidigt en aktiv livsstil så vilket är orsak och verkan?
Man kan resonera som du och hitta massor av (falska) samband. T.ex. om föräldarna lagar dålig mat på oregelbundna tider äter barnet dåligt => alltså har barn som äter dåligt föräldrar som inte lagar bra mat. Föräldrar med oregelbunden dygnsrytm får barn som sover dåligt => alltså har barn som sover dåligt föräldrar som är dåliga på att styra dag- och nattrutiner. Detta är alldeles för enkelt resonerat enligt mig.
Jag tror osom du att barn kan bli stressade och skrikiga om föräldrarna är överdrivet hispiga MEN jag tror inte att majoriteten av alla skrikiga barn har överdrivet stressade och hispiga föräldrar. Det är en helt annan sak!