• Najsidaniela

Frågor om Norge

Hej!

Jag har lite frågor angående en eventuell flytt från Sverige till Norge. Min sambo har fått jobb i norge och jag och dottern skall förmodligen flytta med. Vad är det som gäller:
    * Får man barnbidrag från sverige eller norge om vi alla bor i norge? Hur mycket är det isåfall?
    * Hur blir det med min föräldrapenning? Kan jag ta ut den som vanligt även om jag flyttar till norge eller får man betlaningen från norge?
    * Jag funderar på att vara mamma-ledig från till oktober 2009 och sedan börja jobba som förskollärare i norge (är utbildad till detta här i sverige). Någon som vet vad man kan begöra i lön när man arbetar som förskollärare? Behåller jag då det SGI jag hade i sverige även i norge eller försvinner SGI´n?
    * Hur är skatten i norge? har hört att man kan göra avdrag i deklarationen som utlänning, någon som vet något om detta?
    * Vad är dyrt i norge, vad bör man tänka på?
    * Vad är rimligt att betala för en tre-rums-lägenhet i Hönefoss/Ringerike?

• Svar på tråden Frågor om Norge
  • mammainorge

Hej,
    Har själv bott i Norge sen fem år tillbaka.

Du får ett temporärt personnr som du söker om ifrån www.nav.no som gäller i 3år , därefter kan du välja om du ska skriva ut dig helt från Sverige och bli norsk medborgare med norskt personnr.
    Barnbidraget ligger på 970kr/barn i norge.

Att äta ute är dyrare i norge än i Sverige, men annars så är det inte så stora skillnader. Man kan ju hamstra mat och grejer från Sverige när man väl ändå är hemma på besök.

Du får fler svar ifrån dessa hemsider www.ams.se, www.nav.no, www.skatteetaten.no

Lycka till!  Du har säkert redan fått det ordnat eftersom detta är ett sent svar.

• Kaxmaja

Ang jobb så har man i dem tabeller man går efter i de flesta bhg. Man får alltså itne lön efter förhandling. Du får lön efter utbildning och antal år.

Man behöver inte bli norsk medborgare för att få ett norskt ordentligt personnr. Jag fick mitt helt vanliga norska personnr när jag flyttade hit till Norge för 5år sedan. Svensk medborgare kan man vara ändå

Svar på tråden Frågor om Norge