• Nikki75

Samband mellan kopparspiral och upprepade svampinfektioner?

Undrar om någon har några erfarenheter eller ändå vet något om detta.

Sen jag satte in kopparspiral för två år sen så har jag haft återkommande svampinfektioner varje månad.
    De brukar dyka upp lagom till ägglossning, kanske ett par dagar efter och kommer som sagt tillbaks varje månad. Hade ett uppehåll på ca ett halvår och var jättenöjd med det, men sen började eländet igen...

Har pratat med både vårdcentral och gyn om detta, men de säger att det inte kan ha med spiralen att göra, så om den funkar för övrigt så ska jag inte ta ut den. Vill ju egentligen inte göra det heller, men....
    Nä visst, kopparspiral innehåller inga hormon, så på det viset skulle det ju inte kunna vara den som gör det, men jag har faktiskt börjat fundera på om det kan vara så att man kan vara allergisk, eller känslig mot koppar?!!
    Har lite känsliga slemhinnor redan på förhand, men skulle spiralen i så fall kunna göra att de blir ännu skörare, och på det sättet göra att svampen får fäste?

Någon som vet?
    Blir tokig snart...

• Svar på tråden Samband mellan kopparspiral och upprepade svampinfektioner?
  • Anonym (LL)

Jag har hört att det kan ha samband! En tjej jag känner hade svamp "konstant" under tiden hon hade kopparspiral, men har varit problemfri sen hon tog bort den.
    Frågade barnmorskan om detta när jag satte in min, och hon sa att det kunde vara så, men var väldigt ovanligt...

• Anonym (LL)

Konstigt förresten att de säger hos dig att det inte kan ha samband...

• Hannaliten

Jag hade kopparspiral och fick hela tiden svamp och UVI. Nar jag tog ut spiralen forsvann problemen.

• Anonym (Laban)

Min fru får lätt obalans när hon har spiral men vi har inte märkt av svamp. Men det är nog kanske bara ren tur då obalans bör vara en bra grogrund även för svamp. Min frus erfarenheter av gyn och vc är att dom förmodligen är väldigt dåligt insatta i dessa ämnen.

• Nikki75

Tack så mycket för att ni vill dela med er av era erfarenheter,och det verkar ju som om alla problem har med spiralen att göra, eller i varje fall KAN ha med den att göra. Idag pratade jag med både BM och VC och de verkade inte helt obekanta med tanken att detta hade med spiralen att göra. Svårt när Barnmorskor och läkare säger olika...

Har funderat lite och kommit fram till att spiralen kanske påverkar mina slemhinnor, och att de är särskilt känsliga runt ägglossning. Visst måste det kunna vara så. Då får ju som någon tidigare här sa, svampen lättare fäste.

Nu när jag tänkt över det här så har jag också haft massor av problem med halsbränna, och de kan nog ha börjat i samband med spiralinsättningen, men jag är inte säker där... Kanske kan det också bero på spiral-rackarn, eftersom man har slemhinnor även i magen.
    Har också varit torrare i ögonen än vanligt, men inte satt detta i samband med spiralen.
    Försökte börja använda linser igen efter flera år utan, men de bara skavde.
    Jag skyllde det på att jag ändrat mej sen jag fått barnen, men vem vet?
    Vad tror ni om mina funderingar?
    Rimligt eller bara bullshit?

• essy81

jag har en kopparspiral som jag ska ta ur nu i slutet av månaden..

Mina bivärkningar
    * svampinfektion väldigt ofta minst en gång i månaden
    * riklig mens
    * mellanblödningar
    * har mens i allt i mellan 5-20 dagar

har haft in i snart 3år och nu är mitt tålamod slut

• Nikki75

Har nu bestämt mig för att plocka ur "skiten"
    Ringde bm igår och fick en tid om ett par veckor. Nu har jag ju, tack vare er sett att det finns fler i min sits, och att det ju faktiskt borde vara kopparspiralen som orsakat mina svampinfektioner, så nu var inte beslutet så svårt.
    Frågan är bara vad man ska ha istället...
    P-piller kunde jag visst inte använda längre eftersom jag har migrän ibland.
    Är det förresten nån som vet varför man inte kan äta det då? Ökad risk för blodproppar eller vad?

Svar på tråden Samband mellan kopparspiral och upprepade svampinfektioner?