• Pralin M

Gravid i v.29 med nr 2, har panikångest för att få en till prematur. HJÄLP!

Jag födde min son i v.33+4. Han är nu 2½ och som vilket barn som helst. Men han var rätt dålig när han föddes. Han hade svårt med andningen och fick ligga på neo i 3 veckor. Sen hade vi hemsjukvård i 3 veckor eftersom han inte ville äta. Kämpade på med pump/amning men han gick inte upp i vikt! Till slut fick jag en post traumatisk stress/ångestreaktion. Jag sov och åt inte på 2 dygn, bara gick runt runt i lägenheten. Det slutade med att han fick ersättning och sen släppte allt och jag har mått bra sen dess.
    Men nu när jag är gravid igen har ångesten sakta kommit smygande. Igår fick jag veta att jag har GBS i urinen som kan orsaka prematur vattenagång, dvs exakt det som hände förra gången. Så nu har jag fått en liknande ångestreaktion som när min son var nyfödd. Ska få pencillin nu under dagen. Men jag kan absolut inte sova och blir inte av med ångesten. Går bara fram och tillbaka på vardagsrumsmattan. Är så rädd att ångesten inte kommer släppa fram till förlossningen och att den skadar bebisen i magen...
    Jag vet inte vart jag vill komma med detta inlägg. Undrar bara om det finns någon annan med liknande erfarenhet som kan stötta? Vet bara inte vart jag ska ta vägen just nu...

• Svar på tråden Gravid i v.29 med nr 2, har panikångest för att få en till prematur. HJÄLP!
  • julmusten

Jag har inte fott prematurt, men jag vet att man blir bra om man far antibiotika vid GBS.

Sa skall du fa det redan i morgon borde det ju logiskt sett inte handa nagot.

Det som ar bra den har gangen med ar ju att du blir uppkollad lite mer an sist. Jag fick havandeskapsforgiftning och min dotter var valdigt liten nar hon foddes, sa de kollar mig mycket mer den har gangen, och det kanns tryggt tycker jag. Nu sa har jag passerat den vecka da jag blev sjuk med dottern, vilken var otroligt skont, sa forsok att tanka att det bara ar fyra veckor kvar tills att du passerar den vecka din son foddes i.

Jag har inte angest sa jag kan tyvarr inte hjalpa sa mycket med det, men kanske det kan hjalpa dig att skriva ner alla dina fragor som du har just nu och ta med dig dem till lakaren i morgon?? Forsok att gora nagot konstruktivt med oron med andra ord. Lycka till, det kommer ga jattebra.

• Pralin M

Tack för dina lugnande ord! Försöker få ordning på tankarna och skriva ner nåt, men det är inte lätt...

• julmusten

Det skulle nog vara lite lattare om det inte var fyra pa morgonen darborta!!

Jag tror forresten inte for fem ore att angesten paverkar graviditeten pa nagot konstigt satt. Folk kan ju gora allt mojligt nar de ar gravida och anda foda tva veckor efter BF, sa oroa dig inte for det.

Det kan nog vara bra att skriva ner fragor dock. Det kan ju vara fragor fran allt som har med GBS att gora, till om det finns mojlighet for dig att prata med nagon eftersom du har angest.

• Pralin M

Samtidigt som jag hämtar mitt recept ska jag även få en remiss till en mottagning där jag kan få prata med någon
    Just nu känns det lite bättre. Ångesten har släppt något, och jag har gett upp tanken på att sova. Det är ju snart morgon.

Svar på tråden Gravid i v.29 med nr 2, har panikångest för att få en till prematur. HJÄLP!