• Anna M

vad använder ni ajvar relish till?

har för mig att jag ätit det nån gång för lääänge sen. Minns inte hur det smakar. Vad kan man ha det till? o hur använder ni den?

• Svar på tråden vad använder ni ajvar relish till?
  • romani beauty

Jag använder det främst som smaksättning i soppor, grytor, köttfärsrätter och som tillbehör till kött och ägg

• Barbamamma74

jag blandar det i köttfärssmeten tillsammans med fetaost o steker biffar!!! Smaskens!!

Blanda ajvar,creme fraice & vitlök,blir som en dipsås/grillsås o passar till allt ingefär!!

• Anna M

jaha, tackar för svar. Måste testa. Får köpa hem en burk idag :)

• mosterYster

Om det är riktigt god Ajvar (det skiljer MYCKET mellan märken!) äter jag den med sked ur burken Jag i det närmaste missbrukar Ajvar...

• Inka

mosterYster skrev 2009-01-20 08:49:14 följande:

Om det är riktigt god Ajvar (det skiljer MYCKET mellan märken!) äter jag den med sked ur burken Jag i det närmaste missbrukar Ajvar...
    vilket märke är bäst?
  • mosterYster

Oooh, har glömt namnet (bor ej i Sverige längre) men jag minns iaf att det där kända märket från Bosnien (?) är helt OKI.

• ludenben

Jag har det till allt möjligt... kan även användas i kalla såser där basen är youghurt.

• anniepannie84

ja så har jag gjort med... om jag gjort en wok med mycket chili och sånt så tar jag ajvar och gräddfil för att tona ner de lite...
    Blir lite som dipp

ludenben skrev 2009-01-20 16:30:24 följande:
    Jag har det till allt möjligt... kan även användas i kalla såser där basen är youghurt.
  • ludenben

*hungrig*

anniepannie84 skrev 2009-01-20 16:31:50 följande:
    ja så har jag gjort med... om jag gjort en wok med mycket chili och sånt så tar jag ajvar och gräddfil för att tona ner de lite... Blir lite som dipp
  • lilaki

På riktigt grovt fullkornsbröd tillsammans med keso och herbamare.

..utöver det som ni nämnt ovan såsom grytor och såser etc.

• tuzzla

En väldigt enkel vardagsrätt.
    Helt ok bukfylla...

Blanda gräddsås från påse enligt anvisningarna (2 påsar).
    Rör i ngn matsked ajvar.

Tillsätt slantad, fräst grillkorv i såsen och servera med makaroner.

• häxvrål

Jag brukar fräsa upp tex lök, paprika och bacon (funkar med skinka, rostbiff, kyckling mm). Koka pasta, blanda i ajvar blandad med turkisk yoghurt el. creme fraische. Lägga pastan på ett stort uppläggningsfat och lägga på fräset.

Superenkelt.

• MsBeauty

på mackan eller som tillbehör till cevapcici, oftast.

• skorpionen80

Främst med Cevapi, men även till stekt eller grillat kött. Förr i tiden hade jag det på mackan också, men det var lääängesen nu!

• Anna M

Tack snälla för alla svar! Sprang o köpte en burk o blandade ner i lite cremefraiche. Hade röran till vårrullar o ris. Så jättegott!!! Mmm..
    Den burken kommer ta slut snart :) Av era svar att dömma kan man ju ha den till nästan allt. Perfekt!

Svar på tråden vad använder ni ajvar relish till?