• WochE

Hur länge använde ni minifom droppar

Sisst vi var på bvc med sonen som blir 2 månader den 29/1 så frågade jag om magdroppar för sonen har problem med gaser. Han har dem mest på natten/morgonen vid kl 4-5 där någonstans. Ibland annars med. Han ligger och gnyr och viftar och fiser som en tok. Får köra lite med bene så han får lite hjälp. Han gråter inte eller så.

Har nu gett honom minifom i 4 dagar men jag tycker inte att det Gör någon skillnad alls. Han går upp i vikt som vanligt och äter massor. Försöker se till att han ligger bra när vi ammar för han sväljer massor av luft.

Vi pratade om semperdroppar är det någon som hellre använt dem eller hur har ni gjort?

• Svar på tråden Hur länge använde ni minifom droppar
  • raspberryrevolution

Du kan ju använda magdroppar samtidigt, de har ju lite olika funktion. Jag skulle nog prova ett tag till med minifomen, det kan ju faktiskt vara så att de hjälper lite, det hade kanske varit ännu värre om han inte fick dem

• PepparSalt

Använder både minifom å semper sedan 1 månad tillbaka. Vår lilla tjej är 2 mån nu. Det funkar iaf kanon med dropparna-jag vågar inte sluta =)
    Ge det mer än 4 dagar...det tog över 1 v innan vi såg effekt!

• Tvåbarnsmorsan

Med sonen 5 månader.
    Med dottern 6-7 månader.

• WochE

Då kanske jag ska fortsätta lite till. Är lite svårt att ge innan varje måltid då sonen äter så ofta iblan tycker det blir lite bökigt att ge och speciellt natte tid

• TheFamily

Nån som rekommenderar mig att använda droppar också?..Vår lilla Svea 7,5 vecka ligger ofta och grymtar och sprattlar och ålar sig som en fisk flera timmar ibland. Jag är noga med att rapa henne efter varje måltid, och hon rapar ordentligt...Men känns ändå som om hon har så mycket gaser. Vill inte använda fisventil, då jag tror det kan reta ändtarmen...
    Vilka droppar ska man använda och hur mycket och när?...Och kan man bara börja själv eller måste man prata med BVC??

HJÄLP?

• smc
    TheFamily skrev 2009-01-20 09:39:01 följande:
    Nån som rekommenderar mig att använda droppar också?..Vår lilla Svea 7,5 vecka ligger ofta och grymtar och sprattlar och ålar sig som en fisk flera timmar ibland. Jag är noga med att rapa henne efter varje måltid, och hon rapar ordentligt...Men känns ändå som om hon har så mycket gaser. Vill inte använda fisventil, då jag tror det kan reta ändtarmen...Vilka droppar ska man använda och hur mycket och när?...Och kan man bara börja själv eller måste man prata med BVC??HJÄLP?
    Du behöver inte prata med BVC för att börja ge droppar, men informera dem efteråt.
    Minifom droppar ger man 10 droppar strax innan varje mål, vid ersättning kan man ge direkt i flaskan. Minifom gör så att bubblorna bryts ner och gaserna blir lättare att hantera. Prova med att skaka lite diskmedel och vatten så att det blir mycket bubblor, tillsätt några droppar Minifom så kan man inte längre få fram några bubblor! Men, vårt BVC har sagt att de ska sluta rekommendera Minifom då de lärde tvivlar på effekten.
    De andra dropparna heter Semper Magdroppar, och ger magen en tåligare bakteriekultur, och det är väl de dropparna som rekommenderas mest nu. Dyra, men dryga. 5 droppar EN GÅNG om dagen, så de är ju lättare.

Dropparna fungerar ju alltså olika, så du får prova dig fram. Båda två köper du på Apoteket i kassan (de står i kylen)
    Vi ger båda, och jag vågar inte riktigt sluta med nån av dem ännu, men min kille är bara tre månader än så länge  :)

Lycka till
  • Mrscaro

Först o främst är de ingen fara att använda minifom på barn. Vi gav vår dotter varjegång hon skulle äta. o hon fick dom upp till 6-7mån kanske...ska ge nästa barn oxå om den får mkt gaser.

• livetärgött

Gav tills sonen var 4mån, inte vid varje amning men aldrig längre isär än 4 timmar. Vårt bvc sa att de finns kvar i systemet så pass länge att man inte behövde ge tätare. Funkade jättebra för oss, märkte direkt att de behövdes då vi provade att sluta vid 3mån.

• WochE

Då kan jag ge varannan amning för sonen äter ungefär varannan timme. Han äter så himla ofta.

Svar på tråden Hur länge använde ni minifom droppar