• ErikaCC

Tips till er som ska vaccinera bebis!! Ang. bedövningskräm. (EMLA) !!

Jag var jättenervös för vaccineringen igår av vår 3 mån bebis!!
    Hade riktigt ont i magen. Förra ggn med syskonet skrek hon mycket och jag tyckte det var jättejobbigt.
    Nu hade jag fått tips av en kompis som är ssk att både ge en alvedon supp i förebyggande ca en halvtimme innan, samt att fästa emlaplåster på båda benen en timme innan.
    Och det var ju som natt & dag!!
    BVC sköterskan sa att speciellt den här andra nya sprutan, mot pneumokocker brukar göra väldigt ont.
    Vår bebbe lät till lite i en sekund och sen var det inget mer med det! BVCsköterskan sa att hon aldrig varit med om att en bebis knappt sktikit till av den andra sprutan.
    (Den första sprutan reagerade han inte ens av.)
    De brukar vanligtvis inte rekommendera om emlaplåster på vårt BVC, men hon sa att nu hade hon ändrat sig(!). Hon frågade vad det kostade att köpa och sa att hon ska börja rekommendera detta til föräldrar.

Sen var det även en läkare där som vi pratade med, och han sa att många tror felaktigt att emla (bedövningskräm) bara hjälper mot själva sticket, men effekten sjunker även ner lite i huden och hjälper därför följaktligen också mot vätskan som sprutas in!

Jag vill med denna tråd bara TIPSA er andra föräldrar som är nervösa och mår jättedåligt över sprutorna!!
    Använd Emla så är chansen stor att det går närapå smärtfritt! (Men det är ju absolut olika på olika barn också, men det är ju värt att prova!!!)
    Jag menar inte att lägga skuld på nån som tidigare inte använt bedövningskräm..! (Detta är ju FL så man måste ju gardera sig..)
    Dessutom så lär folk säkert skriva om att deras barn minsann inte heller reagerade trots att de INTE använt bedövningskräm. VIsst kan det vara så också, men enligt en distriks-ssk som jag känner är det den stora majoriteten som verkligen gallskriker av den här nya sprutan mot pneumokpcker, prenevar tror jag den heter.

Jag vill bara tipsa er!! Detta tips hade jag velat få innan jag vaccinerade vårt förra barn!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-01-21 13:54
    EMLA köpes receptfritt på apoteket och är enligt mitt BVC helt ofarligt! Det hjälper mot både stick och vätska som sprutas in.
    Läs noga på instruktionen som följer med innan du applicerar krämen.

• Svar på tråden Tips till er som ska vaccinera bebis!! Ang. bedövningskräm. (EMLA) !!
  • Leather Cravat

Tack för tipset!
    Min son skrek så mycket när han fick sina sprutor när han var tre månader och nu är han fem månader och ska få fler sprutor på fredag. =/

• Abrakadabra

Emla är super! Jag brukar rekommendera det även till vuxna spruträdda. Jag har även testat själv ? fascinerande när man känner beröring men inte smärta

• Tezzan1981

är inte emla repectbelagd..? det var den iaf för några år sedan.

angående alvedon känns det lite underligt att ta i förebyggande syfte faktiskt.

• ErikaCC

Tezzan1981 skrev 2009-01-20 09:43:56 följande:

är inte emla repectbelagd..? det var den iaf för några år sedan.angående alvedon känns det lite underligt att ta i förebyggande syfte faktiskt.
    Nä EMLA-kräm finns att köpa receptfritt på apoteket!!

Om det känns så behöver du ju inte ta alvedonen, räcker nog med emlan. Alvedonen är ett tips som jag fick av en kompis som är ssk, kan hjälpa mot smärtan efteråt. Vissa kan få ont i benen efter sticken, det kan bli rodnat och svullet.
    Och som vissa kanske inte vet är att smärtstillande tabletter hjälper bäst innan smärtan blivit "för stor".. om ni förstår vad jag menar. Om man t.ex har huvudvärk ska man ta direkt man känner av, då hjälper det bättre, än om man tar när man redan har superont i huvudet då hjälper det inte lika bra. Så är det med smärtstillande.
    Och bebisar kan ju inte säga till..
  • ErikaCC

Tezzan1981 skrev 2009-01-20 09:43:56 följande:

är inte emla repectbelagd..? det var den iaf för några år sedan.angående alvedon känns det lite underligt att ta i förebyggande syfte faktiskt.
    Nä EMLA-kräm finns att köpa receptfritt på apoteket!!

Om det känns så behöver du ju inte ta alvedonen, räcker nog med emlan. Alvedonen är ett tips som jag fick av en kompis som är ssk, kan hjälpa mot smärtan efteråt. Vissa kan få ont i benen efter sticken, det kan bli rodnat och svullet.
    Och som vissa kanske inte vet är att smärtstillande tabletter hjälper bäst innan smärtan blivit "för stor".. om ni förstår vad jag menar. Om man t.ex har huvudvärk ska man ta direkt man känner av, då hjälper det bättre, än om man tar när man redan har superont i huvudet då hjälper det inte lika bra. Så är det med smärtstillande.
    Och bebisar kan ju inte säga till..
  • Jenny96

Tack tack! Jag resonerar som så att även om det inte funkar så har jag gjort något för att hjälpa och jag själv känner mig lugnare vilket förmodligen påverkar mitt barn. Jag är väldigt tacksam för tipset!

• julimor

Är själv barnsjuksköterska och mamma och har gett sonen både vanliga vaccinen och pneumococcvaccinet. Kan intyga, både privat och proffessionellt, att emla och paracetamol är att rekommendera (vad gäller det nya vaccinet mot peumococcer står det faktiskt i bipacksedeln också) som förebyggande.
    I mitt arbete ger vi dock paracetamolen redan ca 2 timmar innan procedur. Att ge förebyggande är inget konstigt alls, det är en laddningsdos INNAN smärtan kommer. Vem betvivlar egentligen att det skulle göra ont?
    Min kille grät inget alls!

• ErikaCC

Leather Cravat skrev 2009-01-20 09:40:26 följande:

Tack för tipset!Min son skrek så mycket när han fick sina sprutor när han var tre månader och nu är han fem månader och ska få fler sprutor på fredag. =/
    Varsågod! Läs bara på ordentligt hur du ska fästa det!
    Det jag köpte var en tub, samt så följde det med genomskinliga plåster att fästa med.
    Sprutan tas på utsidan av låret på den tjockaste delen, ungefär där sömmen är om du har jeans.
    För tremånaders bebisar är det en klick EMLA stor som ca en femkrona som gäller, (ca 1/4 tub) och sen på med "plåstret" så det ligger kvar.
    För äldre bebisar kan man använda halva tuben på vardera ben.
    Fäst det en timme innan sprutan!
    Lycka till!!
Svar på tråden Tips till er som ska vaccinera bebis!! Ang. bedövningskräm. (EMLA) !!