• Nyponros79

tokig ragdoll/perser ?

Har en ragdoll/perser som är 8 månader. Eftersom det är en blandning av de lugnaste raserna så tog jag för givet att han skulle vara lugn. Han får världens ryck emellanåt o springer omkring som en galning. Tyvärr så använder han klorna hela tiden så vi har fått stora repor i hela vårt nya parkett golv. Skit tråkigt! Ska kastrera honom om en vecka så jag hoppas att han lugnar sej efter det.
    När han inte har dessa ryck så är han världens gulligaste.
    Är det nån som har erfarenhet av ragdoll/perser? Tror ni han lugnar sej?

• Svar på tråden tokig ragdoll/perser ?
  • skorpionen80

Klart att även de lugna raserna leker och stojar omkring! Skillnaden ligger i att de oftast håller sig lite lägre, de är inte lika pigga på att hoppa högst upp i bokhyllan osv. Självklart finns det undantag. Likaså måste de inte hjälpa till hela tiden, utan kan sitta och titta på lite mer än de "vildare" raserna som vill vara mitt uppe i allting.

Hur såg det ut hos uppfödaren? Hade kattens mamma också klorna ute? Eller har han dem bara ute när han rivstartar osv? Det måste han ju, hur ska han annars få grepp? Men i vanlig gång och lek brukar de ha klorna inne. Klipper du klorna regelbundet?

• Nyponros79

Klipper hans klor regelbundet. Tycker att han använder klorna ganska mycket när han leker.
    Får väll leva med repiga golv =)
    Kanske lugnar han sig lite när vi kastrerat honom.
    Om uppfödaren hade repiga golv tänkte jag inte på.

• iii

Som kattungar är de lika vilda allihopa, vilken ras de än är av
    Men det lugnar sig. Jag vet inte hur ragdoll är men en perser brukar bli väldigt lugn så fort kattunge-stadiet är förbi, ca vid 1års ålder.

Svar på tråden tokig ragdoll/perser ?