Pulsen!!!
Det känns som mitt hjärta jämt slår jättefort, även när jag sitter ner och tar det lugnt. Hur har ni andra det. Vad har ni för puls / minut????
Det känns som mitt hjärta jämt slår jättefort, även när jag sitter ner och tar det lugnt. Hur har ni andra det. Vad har ni för puls / minut????
har ca 80 slag per minut nu när jag sitter här
Jag har oxå jättehög puls, ligger runt 80, men rusar upp över 100 emellanåt. Gjorde likadant förra grav. tycker det är mest jobbigt när man ska sova, för då blir det ofta värre..
räknar man hur många slag hjärtat slår på en minut? i såna fall slår mitt hjärta nu 98 slag/minut. räknade alldeles nyss.
det är jättejobbigt ju. vet ni om man kan göra något åt detta?
(har suttit still länge innan jag kollade)
80 slag per minut har jag.
ja man kollar per minut Jag ligger alltid närmre 100 Vet inte om man kan göra något Kanske har det att göra med att blodvolymen ökar när man är gravid men det är jobbigt att känna hur det pulserar i hela kroppen
När man är gravid så ökar blodmängden från omkring 4 till 6 liter och vilopulsen stiger från 70-75 vid graviditetens början, till 80-85 vid slutet av graviditeten.
Hur hög vilopuls man har annars varierar, är man i normal form ska ens vilopuls ligga på omkring 60 - men genomsnittet är 72.
Min puls har också ökat. 110/70 hos BM, men hon sa att det var normalt under en grav....
Lite rädd blir man allt...men skall inte vara någon fara...
raspberryrevoulution: 70-75 i början av grav?? Behöver jag vara orolig eller tror du att det kan vara väldigt olika. jag ligger alltså på 98 slag i minuten och jag är bara i vecka 6.
Perhonen skrev 2009-01-20 11:17:00 följande:
Jag tog min vilopuls igår på sjukhuset, var mellan 62-67. Det berodde på var den lilla gjorde i magen på mig. När Kottis for runt ökade pulsen några slag/min. Är i vecka 30.
Hade en vilopuls på runt 60 innan jag blev gravid, är nu snart i vecka 30 och pulsen låg på 89 sist jag blev kollad (i förra veckan).
Var också chockad första gången jag fattade att vilopulsen skenat iväg så, men när man sen börjar tänka på de där extra litrarna blod man samlar på sig så låter det rätt rimligt, man får ju liksom inte ett större eller starkare hjärta bara för det, så pulsen måste nog öka för att det ska orka pumpa runt allt blod...