• HelleGbg

Hur får man till fransk manikyr???

om man målar med vit färg,(där den ska vara) så blir det så darrigt att man ej får snygga vita kanter...speciellt när det kommer till vänster handen...hur får ni det rakt och snyggt och lika brett??

(Hoppas ni fattar vad jag menar )

• Svar på tråden Hur får man till fransk manikyr???
  • Fonzan

Det finns mallar man kan köpa, jag brukar köpa dem på åhléns...så klistrar man de på nageln sen är de bara å dra bort dem när den vita kanten torkat...super!

• HelleGbg

har haft mallar..men fattade aldrig hur de funkade...
    sätter man dom längsgt fram då och målar på dom?????

• Modeshi

Har heller aldrig fatt till det med mallar, battre att ova pa att bli stadig pa handen Prova att halla penseln still och rora/vrida pa nageln istallet, det funkar ibland.

• Fonzan

Precis du bestämmer ju själv hur mycket utav toppen på nageln som ska vara vit, alltså hur tjock den vita randen ska vara, då sätter du mallen alltså så att den bit av nageln du vill ha vit lämnar du, sedan sätter du mallen nedanför den, sen målar du på toppen av nageln, mallen sitter där just för att linjen ska bli rak.

Finns det ingen beskrivning på förpackningen?
    Fråga där du köper dem.

Samma princip som när man ska måla på väggar, typ man sätter maskeringstejp på listen å så målar man, då kan man kladda hur mycket man vill på maskeringstejpen eftersom man ändå drar bort den sen.

FÖrstod du?

Du lämnar alltså delen/toppen av nageln du vill ha vit, och sätter mallen nedanför, sen målar du med vitt ovanför mallen, gör dock inget om det komme rlite vit färg på mallen då du ändå ska dra bort den sen =)

• Modeshi

Mitt problem med mallarna har varit att det anda lackt vitt under mallen (har kanske haft daliga mallar som inte fast ordentligt) eller att en bit av den vita fargen foljer med nar man drar bort mallen, eller att den vita fargen blivit for tjockt lager sa det inte ser bra ut aven efter man malat over med rosa/blankt.

• Fonzan

det får inte bli bubblor under mallen, det måste var helt tätt, och så målar man antingen längs med eller utåt från mallen, funkar för mig iaf =)

De har säkert bra tips i affären om hur man använder de på bästa sätt

• Missimo84

Öva, öva och åter öva.
    sen är det en klar fördel om man har ett bra lack och inte depend för 19,90
    Visst går det med dessa billiga lack med, men ett lack av bättre kvalite har oftast en mycket bättre borste och dessutom så är det "lättare" att applicera.
    Ett tips är att låta fingret med nageln som ska målas ligga mot borde och ha gott om toalettpapper till hands, så man kan dutta bort det som hamnar på fingret.

• Fonzan

viktigt att lagren torkar ordentligt oxå mellan målningarna...

• Missimo84
    Fonzan skrev 2009-01-20 11:18:39 följande:
    viktigt att lagren torkar ordentligt oxå mellan målningarna...
    AMEN!
  • HelleGbg

ahh...tack kära ni för era tips....här ska målas..
    har ju dock inga mallar..hehe...tack igen

• Missimo84
    HelleGbg skrev 2009-01-20 11:30:23 följande:
    ahh...tack kära ni för era tips....här ska målas.. har ju dock inga mallar..hehe...tack igen
    skulle rekommendera att öva utan mallar. Det blir oftast snyggast utan mallar, dessutom så när du väl kan det, så behöver du inga mallar.
    Har testat mallar en gång och aldrig mer.
    Sätt dig med en flaska remover, toalettpapper och nagellack. Inga tops, de luddar till förbaskelse!
    det tar inte så lång tid att lära sig. som att rita en cirkel på fri hand första och andra kanske blir lite ojämna, men sen har man ju värmt upp så att säga.
  • Fonzan

Nja...

Jag skulle nog lära mig rita en rund cirkel med höger hand, men inte med vänster =)

Så jag har fortfarande rpoblem med manikyren på högerhanden då jag MÅSTE använda vänstern =)

Svar på tråden Hur får man till fransk manikyr???