• jagäraf

Parning av hund - varför hos hanhunden?

Har fundering på att para min tik och vad jag hört ska man vid parning vara hemma hos hanhunden. Varför, undrar jag? Är det som min man tror bara något som någon kommit på eller finns det någon verklig anledning?

• Svar på tråden Parning av hund - varför hos hanhunden?
  • Driftwood

Kanske är så enkelt att en hanhund kan befrukta en massa tikar. Jobbigt för hanhundsägaren att flänga runt till en massa tikar helatiden. Lättare för tikägaren att komma till hanhunden när det är dags.

• Carisma95

Nu är jag inte så insatt i avel.
    Men när vår uppfödare fixade parning av vår fodertik, så kom hannan hit till oss. Det var INGA problem alls.

vastragotaland.blogspot.com - mina reflektioner, tankar och åsikter om ALLT! =)
  • Zaria

Det enda jag hört är att hanhunden kan bli mer nyfiken på alla dofter hemma hos tiken att han blir mer intresserad av det än tiken.

• Birgitta2

Som driftwood säger så är man hemma hos hanhunden om det är en avelshund som används flitigt. Vår valps pappa i Tyskland tar emot tikar på det viset. Men han flyttar även halvårsvis till olika världsdelar för att sprida sina gener.

Däremot om en hund inte används SÅÅÅ mycket i avel finns ju inget alls som hindrar att hannen kommer till dig. Det är ju en smaksak och bekvämlighetssak.

• Drakfisk

Jag håller med Zaria, man brukar vara hemma hos hanhunden för att denne oftast kan koncentrera sig bättre på sin "uppgift" på sitt eget revir än om den är på ett helt nytt ställe.

Jag antar att det här speciellt gäller hanhundar som inte parats tidigare, och som kanske inte riktigt vet vad som förväntas av dem.

Svar på tråden Parning av hund - varför hos hanhunden?