• Culete

Putsa fönster... Hjälp mej bli bättre!

HUR putsar man utan att det blir sudd? Hur mkt medel och vad torka med (utöver tidningspapper)? Hur lätt är det att tvätta med svamp och torka med fönsterskrapor?

Ett huvud utan bekymmer finns bara på en fågelskrämma.
  • Svar på tråden Putsa fönster... Hjälp mej bli bättre!
  • Fru annmi

Jag använder Bilvax blir kaonn om man putsar ut dé & fönstren håller sig rena & fina länge *hihi*...

• Fru annmi

Ett annat tips...
    Testa dessa Våtservetter som finns med Fönsterputsmedel i,de är bra enligt min dotter
    Fast...De går åt en del

• Culete

hihi jo dom använder jag flitigt på mindre ytor. Men vi har för stora fönster för dem här...

• Empan81

Tidningspapper!!! Det är det absolut bästa!! Inget flammigt o inga ränder

• Fru annmi
    Hallonmask skrev 2009-01-20 12:41:27 följande:
    hihi jo dom använder jag flitigt på mindre ytor. Men vi har för stora fönster för dem här...
    Ok....
    Jaa,allting hänger ju på hur stora & hur många fönster man har..
    Men..På vinterhalvåretr sägs ju även Rödsprit i vatten vara bra,men...Jag antar att du vet de & att du vill ha råd för att slippa dessa "sudd!...

Sämskinn kan ju vara bra!
  • Fru annmi
    Empan81 skrev 2009-01-20 12:43:48 följande:
    Tidningspapper!!! Det är det absolut bästa!! Inget flammigt o inga ränder
    Måste ja' testa...
  • Culete

Tidningspapper är bra men någor jag i stort sett aldrig har hemma... Behöver därför _andra_ tips. =)  Annars får jag väl börja köpa hem till gubben och skrynkla till fönstrena sen. Hehe

Sämskinn = vad? *dum*

• Culete

Ah nu vet jag! Sån måste införskaffas och testas! =)

Men, frågar nu om någon har erfarenhet av att tvätta med svamp och skrapa?
    Istället för putsspray och papper/skinn?

• ViTillsammans

Jag använder lite olika beroende på hur smutsigt det är. Men jag brukar ta vatten med lite Ajax allrengöring och tvätta med trasa/svamp och sedan tar jag fönsterskrapan. Tar ett tag att få in snittsen med dessa ränder som man inte vill ha ;) men annars fungerar det bra att ta ett gamalt örngott lr så att torka som en sista finisch. Lycka till

• Lady1nblack

älskar spolarvätska, gärna outspädd, lämnar inga ränder.. men man får dock ha handskar på sig då det är väldigt starkt! måste även tillägga att jag putsar väldigt sällan och föntrena är då väldigt smutsiga! haha

• Mandragora

Jag tvättar med svamp och skrapa.

Jag häller upp lite vatten i en bunke, droppar i lite diskmedel, blöter svampen och kramar ur och tvättar fönstret med denna. Sedan skrapar jag med rakan och torkar av bladet efter varje drag. Eventuella missar eller spill försvinner snabbt med lite tidningspapper.

• Pallas

Torkar aldrig med trasa utan har en skrapa _av GOD kvalitet_ (viktigt!). Tio liter vatten, ungefär lika mycket diskmedel som när jag diskar. Är fönstren flottiga kan jag ha i T-Röd, men det lämnar en hinna och måste putsas igen sen.

Lägg på diskmedelsvattnet - helst med överliggare med ludd, men det funkar med svamp också. Sen kommer hemligheten: Du måste ha _rena_ luddfria trasor att torka skrapan på. Om du känner dig bekväm med det så dra uppifrån och ned och torka skrapan _ordentligt_ mellan varje drag. Sedan eftertorkar du med en torr och ren (viktigt!) trasa längs karmarna. Klart.

Skulle du sulla vatten på fönstret så går det att dra EN gång med en ren och torr trasa. Gnugga aldrig eller dra mer än en gång, då blir det flammigt.

Svar på tråden Putsa fönster... Hjälp mej bli bättre!