• A plus H blir W

Spjälsäng att koppla ihop med sin egen säng?

Visst finns det väl spjälsängar som man kan ta bort ena sidan på och koppla ihop med sin egen säng?

Någon som har tips om sådan säng? Och hur funkar den? Står dom bara bredvid, eller kan man på något sätt fästa den i sin egen säng? Vill veta hur det funkar, funderar på att byta ut den vi har.

Något att ha eller inte?

• Svar på tråden Spjälsäng att koppla ihop med sin egen säng?
  • Flickan och kråkan

Ikea har - gulliver bl.a. Vi hade en babybay, men den var dyr och dessutom flyttade han helt över till vår säng nästan direkt så det var väl inget höjdarköp. Har dock ingen personlig erfarenhet av den...vi samsover fortfarande, men jag har hört andra som varit nöjda.

• A plus H blir W

Vi samsover också, men jag tänkte att detta kanske kan vara ett smidigt sätt att vänja barnet vid egen säng litegrann, att dom känner igen miljön i sin säng? Plus att det kanske blir mer plats i sängen åt oss, men att man även kan ligga nära varandra ändå.

• Flickan och kråkan

Tyras matte skrev 2009-01-20 12:38:16 följande:

Vi samsover också, men jag tänkte att detta kanske kan vara ett smidigt sätt att vänja barnet vid egen säng litegrann, att dom känner igen miljön i sin säng? Plus att det kanske blir mer plats i sängen åt oss, men att man även kan ligga nära varandra ändå.
    Vi har varit inne på det med och funderade just på ikeas Gulliver. Nu löste vi utrymmesfrågan så att vi satte en 90-säng bredvid vår dubbelsäng och sköt in allt mot väggen. Så i praktiken sover han i egen säng fast den står bredvid vår så att säga. Nu är han 13 månader, så det börjar kännas lite fånigt....han kanske snart ska ha egen vanlig säng....fast jag vet inte riktigt....blir kanske en gulliver så småningom ändå....väntar syskon i maj. Tycker den verkar vettig till ett vettigt pris.
  • Miss Skellington

Vi har gjort just så med en Gulliversäng. Det har funkat kanon. Nu när hon har börjat krypa har vi fått sätta på sidan, så hon inte kryper upp i vår säng och drattar över kanten.

• Ejin

vi köpte en vanlig från ikea och tog bort ena sidan på ch sköt ihop med våran... sen har vi en byrå tryckt mot den på andra sidan och en lång kudde emellan så de blir som en extra del av våran säng... funkar utmärkt.... inte för att hon sover där endå ahahah... hon vill ligga mitt imellan oss vid våran huvuden så sover hon bäst.. men en dag så kanske...
    Man kan ju även sätta fast dom i underkant med hjälp av tvingar har jag hört nån som gjorde... så kan man ju bara sätta tebax sidan när man vill ha en vanlig spjällis igen...

• Helene OSV

Vi har gjort så med en säng som man egentligen inte kan ta bort sidan på men vi skruvade ihop den själva med vinkeljärn från undersidan. Vi borrade även nya hål så vi kunde sätta madrassen på samma höjd som sängen.

• A plus H blir W
    Svar på #7
    Smart, annars antar jag att dom inte hamnar på samma höjd som ens egen säng riktigt, om det inte är sånna där jättedyra reglerbara. Men dom verkar vara så små att dom snabbt blir urväxta... Jag kan inte skjuta in sängarna mot någon vägg, men det är ju bra om man kan skruva ihop dom på nå vis ändå =)
  • Ejin

vi hade sådan tur att spjälsängens övre läge var lika högt som våran säng... men annars går de att lätt borra nya hål och reglera så att madrassen kommer i samma som eran säng... allt går att fixa om man grejar lite...

Svar på tråden Spjälsäng att koppla ihop med sin egen säng?