• Signatur

Amma när man är sjuk?

Tyvärr har de stängt på BVC och amningshjälpen går inte att få tag på, så jag försöker här:

Är det någon som vet om det är ok att amma när man är sjuk. Jag har världens dunderförkylning och det känns som om jag håller på att få influensa. Ska jag skicka upp maken att köpa ersättning eller fungerar det ändå?

• Svar på tråden Amma när man är sjuk?
  • Aldeburgh

Det skall vara okej att amma då har jag förmig. Var själv sjuk (iofs inte influense) när lilleman var någon månad och frågade på BVC där de då sa att det vara bara att amma på.

• MammaFia

Ja, du ska amma ändå. Bebisen får dina antikroppar, så det är det bästa att amma vidare.

Krya på dig!

• Lovasraramamma

Jag ammade Lova fast jag hade feber. de e lungt. vill de amma ska man låta dem amma.

• Livs mamma

Jag ammade Liv vid maginfluensa!!! Det enda de sa på sjukvårdsupplysningen var att komma ihåg att dricka extra mycket vatten, eftersom man förlorar mer vid feber och magåkommor. Så amma på du bara!

• Prinzess

Jag ammade Tindra när jag hade över 40 grader i feber. Sambon fick lyfta henne till mig på dagen(då jag inte orkade) och på natten låg hon bredvid mig. Inte speciellt skönt och kallt blev det att ha tutten bar, men vad gör man inte för sin ängel?

• vivianne

Jag har också ammat med maginfluensa. Sjukvårdsupplysningen sa dock att det var bra om maken hade dottern i ett annat rum utom vid matdax för att hon inte skulle ha mer än nödvändig kontakt med mig (smittrisk). Hon var max en månad och blev inte alls sjuk, medan vi två vuxna i familjen åkte på det rejält (som tur är inte samtidigt)

• Signatur

Marlene: I vårt distrikt var inte en enda en hemma, försökte flera gånger att ringa till allihop, sedan ledsnade jag...

• Marlene

Signatur: Men man får ringa vem man vill, det måste inte vara i ditt distrikt

• Hallonpaj

Det är jättebra om du orkar amma när du är sjuk. När du ammar får barnet de antikroppar du bildat, och risken att barnet smittas blir mindre än om du inte ammar. Försök att dricka och vila mycket. När jag är sjuk brukar jag bara amma i sängen, min man får lägga barnet bredvid mig bara och hämta det, så kan jag vila medans jag ammar. Ofta har de gårr ut eller så har vi haft barnvakt, så kommer de in när det är amningsdags bara, så att man får vila ifred. Krya på dig!

Svar på tråden Amma när man är sjuk?