• Vombell

Laga barnmat

Nu har jag tillbringat 4 timmar av min söndag att laga barnmat. Inte så jobbigt och det känns jätteskönt nu när jag är färdig!

I frysen har jag nu:
    morötter
    palsternacka
    ärtor
    broccoli
    vit grundsås
    kött
    kycklinglever
    fiskbullar
    köttfärsröra

Fryst in allt i stora klickar (såsen i iskub-form) på ett fat och sedan lägger jag klickarna i stora burkar. Sedan tart jag bara och skalar en potatis, delar den i småbitar, kokar i osaltat vatten och under tiden denna kokar så tar jag fram en portion ur frysen. Man kan blanda hur man vill tex en klick morot, en klick broccoli, 2 såstärningar och en klick kött = en bra, billig och nyttig måltid.

Nästa måltid kanske blir: potatis, sås, ärtor, 2 fiskbullar, palsternacka.

Så enkelt och billigt att få en nyttig och varierande kost för en 6-månaders kille

• Svar på tråden Laga barnmat
  • bagheera

Bra jobbat! Man känner verkligen sig nöjd när man storkokat mat å fryst in. Sparat pengar o så vet man ju vad de får i sig. Gott är det dessutom! Hoppas nu din kille uppskattar det du gjort

• Vombell

Ja, det återstår att se... Har bara gett honom lite smakportioner på grönsaker en liten klick, men aldrig kött. Känner mig bara så duktig!

• Tinkolina

VA duktig du är

Visst är det bra att ha så och att man kan mixa ihop olika måltider. Tyvärr tömde Oscar frysen innan semestern och än har vi inte haft tid med storkok.... SKulle det krisa packar vi in oss i bilen och far upp till er

• Vännen

Vombell: Vad gjorde du för kött?

• Vombell

Vännen. Jag kokade en jättestor stek (1 kg skinkstek men man kan också ta nöt) tilsammans med lagerblad, vitpepparkorn, purjolök, moröötter och palstenacka. Sedan körde jag allt i mixern tillsammans med lite av kokspadet och lite rapsolja.

Köttfärsröran: ca 200 gram nötfärs, 2 skållade tomater, purjolök, finriven morot, persilja, lite vatten. Kokas bara ihop. Behöver inte mixas samman men jag gjorde det iallafall.

• Vombell

Tinkolina: Du vet att det bara är att komma förbi Är alltid hemma och har det tråkigt..

• linus

Vombell: jag ska ta å prova ditt recept på skinksteken

• mooogn

Jättebra tips! Sparar den här tråden för framtida matlagning

Svar på tråden Laga barnmat