• Vårängeln

Snart 2 år o vaknar ledsen varje natt - vad göra?

Har en go o framåt tös som sedan i julas vaknar varje natt och är verkligen jätteledsen. Det enda som funkar då är att låta henne sova hos oss, då somnar och sover hon lugnt resten av natten.
    Kan tillägga att hon har sedan i augusti börjat på dagis och även fått en lillebror. Hösten har dock gått hyfsat bra så man tycker att det borde vara sent för en "reaktion" först nu, eller?
    Är det ngt övergående eller ska man ta itu med sovningen och verkligen försöka få henne att somna om i egen säng? ...Hon är ju så ledsen, hjärtat brister ju på en...
    Tacksam för alla tips!

• Svar på tråden Snart 2 år o vaknar ledsen varje natt - vad göra?
  • limpster

Jag har samma problem med min lilla kille på 1½ år. Han har alltid sovit bra på nätterna och lätt somnat om de få gånger han vaknat till. Men sedan en vecka tillbaka så vaknar han mitt i natten och skriker helt otröstligt en lång stund. Efter en stund så går det att få honom att lugna sig med hjälp av välling och att vi lägger oss bredvid honom i sängen tills han somnat om.

Jag vet inte vad man ska göra man tar också tacksamt emot tips om det är någon som har något.

• mrsjonte

Jag har samma problem med dottern som blev 2 i okt.
    Det har hänt en period innan oxå,det är jätte svårt att trösta henne och få henne lugn. Idag på dagis sa de att hon hade haft sten koll på personalen innan hon tillslut somnade!!

• Lilla K

Om de skriker/vrålar hysteriskt, och är otröstliga och okontaktbara, svåra att lugna: googla på nattskräck. Enligt "diagnosen" berör det barn runt ca 6 år, men vår dotter var 1,5-2 år när hon gick igenom en fas av nattskräck.

• Beautyflie

HAr smma problem här, min tjej på 15 månader har alltid somnat själv vid 19:00 och sovit hela natten. Sedan 4 dagar tillbaks vaknar hon vid elva och är helt otröstlig och kan vara vaken i upp till tvä timmar. Hon har, precis som ditt barn ts, ganska nyligt börjat på dagis och fått ett syskon. Funderar också på vad man kan göra? Hon vill inte heller längre lägga sig i sängen, utan blir nästan hysterisk på vägen dit...

• CLT

Ni har ju svaren själva!!
    "Hon har precis börjat dagis", "Hon har precis fått en lillebror"
    Det är ju reaktioner på jätte omvälvande saker i ett barns liv + alla drömmar, "nattskräck" osv som hör åldern till.
    Om de somnar om o sover lungt i er säng, låt de göra det då! Där är ju lösningen! Förr eller senare funkar det att sova i egen säng i eget rum igen. Antagligen är det ännu mer trygghet de behöver, ju mer de får desto fortare "går det över!"

• Sundström

Troligen är det många saker som händer i hennes liv just nu eller har hänt som kommer upp på natten i hennes drömmar. Det är då våra barn behandlar många av sina upplevelser och speciellt känslor.

Låt henne sova hos er om ni känner att det känns bäst. Ni kan ju senare om ni vill lägga över henne i sin säng. Om hon vaknar fösök få henne att somna om eller så lägg henne hos er igen. Gör det ni känner är bäst för eran tös.

En dag kommer hon inte vilja sova hos er något mer så njut av stunderna hon vill det.

Svar på tråden Snart 2 år o vaknar ledsen varje natt - vad göra?