• DizNick

Måste skulden på bilen vara avbetald innan man säljer den?

Tänkte sälja min bil då vi ej har nytta av två bilar längre.

Och undrar nu följande:

Jag har ett lån på bilen.
    Måste detta vara betalat innan bilen säljs?
    Dvs kan man ej ta pengarna man får från bilförsäljningen å betala av detta?

Fundersam!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-01-21 13:00
    Skrev detta till dem jag har lånet hos:

Hej!

Jag tänkte nu sälja min bil då vi ej har nytta av 2 bilar då jag är sjukskriven och sedan ska vara mammaledig.

Har ett lån hos er som är bundet till bilen på ** ****:-
    Hur jag jag vid försäljning? Kan man inte samma dag som jag får pengar får bilen direkt sätta över denna summa på ert bankgigo. Och på så sätt är bilen betalad?

Eller måste jag lösa lånet från bilen helt innan?

Har fått höra olika och vänder mig nu direkt till er!

Mvh ********

-------------

Fick svar:

Hej *****!

Det går bra att lösa lånet i samband med när du säljer bilen.
    Kontakta oss den dag du vet att du kommer betala tillbaka lånet så får du den exakta summan samt bg och ocr nummer av oss.

Fortsatt trevlig dag!

Med vänlig hälsning

-----------

Alltså finns det inga frågetecken längre. Tack ni som svarat!

• Svar på tråden Måste skulden på bilen vara avbetald innan man säljer den?
  • TigerLinn

vad har du för typ av lån?
    är de via bilfirma eller är de via banken? isf vilken typ av lån har ni?

• lovemyboys

Hur menar du nu...ska du lämna din bil på bilfirma...eller ska du sälja privat??

Säljer du privat, så kan du ju bara ta de pengarna och betala av lånet....

Jag kanske inte fattade frågan...*snurribull*

Familjen KALOW....min alles egen..
  • Bisquit

OM det finns ett förbehåll så måste du säga till lånebolaget först. Då får du ett nummer på lånet.
    Sen när du säljer bilen måste du betala in lånet på en gång.

Resten ( förhoppningsvis ) av pengarna gör du vad du vill med.

Har du tagit ett vanligt blancolån så behöver du inte göra det. Men det är smart att göra det så du blir av med lånet...

• épouse

Dom brukar vilja att löser lånet i samband med försäljning.
    Köparen för över pengar till banken...inte dig.
    Du begär om en sammanställning på exakt hur mycket du har kvar att betala och det ska dom ha in. Om du säljer bilen för mindre än vad du har i skuld får du punga ut från egen ficka.

• hotten

gå till banken med köparen, köparen betalar av lånen (enda sättet för köparen att garantera sig mot att lånet blir betalt)
    resterande pengar ger köparen dig.

• DizNick

Jag ska sälja privat och gör en vinst på ca 80 000:-

Det är ett billån. Fick bara ett mail ang att jag ej kan sälja en bil med lån på=/. Blev väldigt konfungerad. Då jag tänkt betala av detta lånet med endel av pengarna jag får för bilen. Och har även tänkt att ev affär skall göras upp så att jag betalar in HELA lånet när köparen är med. Dvs antingen vid min dator eller på banken.

Men tack för alla svar!

• essamino

Min kompis sålde sin bil privat och betalade av resten av lånet med pengarna hon fick för bilen! Dock vet jag ej om man får göra så eller inte..

• kattengustav

Du ska kunna sälja din bil även att du har lån på den. Vi har sålt två bilar som vi tyvärr har lån kvar på att betala, en bil till bilfirma och en privat. Men den ena bilen som vi sålde till bilfirma hade vi först tagit lån genom en annan bilfirma, men för att få ner kostnaderna hade vi gått till banken och slagit ihop 2 billån, men bilfirman sa inget om det att vi hade lån kvar på bilen. Det är ju upp till oss att betala det, så man behöver inte ta alla pengarna för att betala av lånet med om man inte vill.

• filiduttan

När vi sålt belånade bilar har vi varit tvugna lösa lånen innan ägarbytet kunnat ske. Dvs sitta på banken och med lånefirman i telefon. Har för mig att det går göra hemma. Man måste ringa, få exakt summa inkl räntor fram till den dagen man säljer och så föra över på nätet.

Svar på tråden Måste skulden på bilen vara avbetald innan man säljer den?