• Pallas

Vem vill ha tänder på käket

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2005-08-07 18:03:26:
    Råkade slinta lite på knapparna så här kommer mitt irritationsmoment:
    Garnityr har för mig betydelsen tänder eller löständer. Det känns avigt att använda det om mat även om det är språkligt korrekt.

Varje gång jag läser ett recept som avslutas med lite [...] som garnityr så ser jag ett par löständer ovanpå.

Här får jag tex rätt äckliga känslor: "Garnityr ska förstärka drinkens egenskaper. Det ska driva fram suget, samtidigt som det ska harmoniera med drinkens smak, doft och styrka."
    www.tasteline.com/default.ns&lintDocumentID=1163

• Svar på tråden Vem vill ha tänder på käket
  • Tant Raffa

Eh.. Pallas, är det tidig morgon over there? *garvar*

• micki

är det jag som är trög eleler? jag fattar inget!

hm..funderar...funderar..funderar fortfarande..näe bäst att sluta tänka, det luktar bränt..

• Lizza

bra fråga, jag skulle inte vella ha tänder i maten??

• väntar o längtar

*funderar*

Är det frågan om mina tänder vill jag nog ha dom på käket... inte brevid... Är det någon annans vill jag nog ha dom tänder mer än brevid - typ en meters säkerhetsavstånd!

• Lizza

jo klart mina egna vill jag ju ha men inte andras om det inte e mina onger då som betat i maten innan

• Jennie Brunflo

Hahahahahahahaha...vilka roliga funderingar du har Pallas!

• Champagne

Äntligen!!! *hoppar upp och ner och tjoar*

Trodde bara det var jag som såg "garnityr" som löständer ovanpå tårtan!!

• Champagne

Pallas

Garnityr för mig, är löständer. Garnering är dekoration tex på en smörgåstårta, tårta eller andra bakverk.

• Danbala

Precis. Garnering borde det vara. Garnityr, i det sammanhanget, är felfelfel!

• Pallas

Danbala: rent språkligt är det korrekt med garnityr, såhär säger SAOL:

garnityr [-y´r] s. -et; pl. =
    garnering; uppsättning, sats

Meeen, garnityr är förevigt förbundet med löständer för mig

• Danbala

Åh fan! Jaja, man lär så länge lever!
    Nåväl. För min del håller jag mig nog till garnering (tills jag blir gammal nog att behöva löständer, iaf...)

• mirresmamma

Lustigt, för mig är det tvärt om... jag tänker alltid på dekorationer i munnen när folk talar om garnityr=tänder... Ser framför mig en mun full av vackert skurna tomater och annat...
    Misstänker också att det är åt det hållet betydelseförskjutningen har gått egentligen...alltså att tänder kommit att kallas garnityr just för att de dekorerar munnen....*funderar*

Svar på tråden Vem vill ha tänder på käket