• Mari80

Stor blå knöl på tandköttet!!!!

Jag har en liten fråga som jag hoppas nån kan svara på, eller i alla fall ana vad det kan vara. Min flicka som är 11 månader har nu 8 tänder i munnen, 4 framtänder där uppe och 4 där nere. För ett par dagar sedan råkade jag se att längre in i munnen (typ där första kindtanden ska vara) är det jätte svullet och alldeles blått. Ser ut som ett jätte blåmärke och som att hon slagit sig. Men vi har inte märkt att hon gjort det och hon verkar inte ha ont eller ömt. Äter som vanligt, dreglar inte mer än vanligt.... Vad kan detta vara? Kan det vara så här när en kindtand är på väg? Det är alltså som en stor blå knöl på tandköttet....Snälla, hoppas nån kan svara...

• Svar på tråden Stor blå knöl på tandköttet!!!!
  • eija

Precis så har min son på 15 mån. också haft, uppe till vänster, i nästan två veckor. Nu har det gått bort nästan helt, men ingen tand har kommit. Däremot har han fått en kindtand på varje sida nertill alldeles nyss. Vi har också undrat ifall han har slagit sig där, men det har han inte vad vi vet.

• Rose77

Ella fick sina 4 kindtänder för ett par veckor sedan och det såg riktigt köttigt ut... hade glömt hur det såg ut sedan Olivia, men kom på att det ser ganska brutalt ut. Och det tog ett tag innan dom väl kom upp.

• ida ted

när min pojk var ca 9 mån fick han sina framtänder och ca 2 veckor innan så hade han 2 blålila knölar där, gick då till tandläkaren som sa att vissa barn blir lite blåa innan tänderna kommer. alltså ingen fara

• Bebisens mamma

*funderar*
    Kan det inte vara så att de har fått in någon liten matrest eller gjort sig lite illa i munnen på någon hårt brödbit eller leksak eller dylikt, så att en liten blodutgjutelse har uppstått..?

Annars tror jag också att det kan se ut sådär då tänderna bryter upp..

• Nisen

Det kommer nog snart en tand där. Min son blev också alldeles blå i tandköttet innan tanden kom.

Svar på tråden Stor blå knöl på tandköttet!!!!