• fridavida

kåvepenin och alkohol??

min sambo har fått halsfluss och fick kåvepenin idag som han ska äta tre om dagen i tio dagar, nu ska ju han till stöten och åka skidor mellan torsdag och söndag med jobbet och det blir även en del festande, kan han avbryta kuren fredag lördag när han dricker eller ska han fortsätta att ta den men dricka ändå? helst ska han väl inte dricka alls men det kommer han göra i vilket fall..... !

• Svar på tråden kåvepenin och alkohol??
  • Bevabus

Man ska ALDRIG avbryta en pencillin kur! Då får han börja ifårn början igen. Så han får nog gott klara sig utan alkoholen

• mamma x 2

Alkohol påverkar inte effekten av Kåvepenin.

• fridavida

mamma x 2 skrev 2009-01-20 16:00:06 följande:

Alkohol påverkar inte effekten av Kåvepenin.
    säkert??
  • En glad tjej

Man kan dricka fastän man tar penicillin, bara en myt att man inte kan göra det.

• Bevabus

Jag skulle personligen aldrig dricka alkohol i samband med medicin överhuvudtaget, och pencillin är rätt starkt, särskilt om man tar det tre gånger per dag. Så jag råder din sambo att inte dricka när han reser bort.

• fridavida
    Bevabus skrev 2009-01-20 16:01:21 följande:
    Jag skulle personligen aldrig dricka alkohol i samband med medicin överhuvudtaget, och pencillin är rätt starkt, särskilt om man tar det tre gånger per dag. Så jag råder din sambo att inte dricka när han reser bort.
    vad kan hända då ifall han gör det ändå?
  • mamma x 2

Säkert! Däremot kan det vara olämpligt att dricka med en infektion i kroppen...Behöver krafterna till att bli frisk

• madeleeneee

Det är inte farligt att dricka när man äter pencillin men man bör ändå vara försikttig eftersom att kroppen är nedsatt är man mycket känsligare.. av egen erfarenhet..
    Dessutom kan det bli sämre effekt utav medecinen..
    men fara är de inte.. dricka med måtta och låta kroppen känna av själv..

de är mycket farligare att ta värktabletter tillsammans med alkohol..

• Bevabus

Jag vet inget om just kåvepenin, men medicin tillsammans med alkohol ska orsaka dödsfall. Men då ska det vara rätt höga doser. Om jag var osäker på om det går att dricka alkohol med kåvepenin eller inte, så hade jag inte druckit alls. Aldrig att jag riskerar att skada mig själv på nåt sätt för lite alkohol.

Här kan du läsa om mediciner tillsammans med alkohol.
    www.systembolaget.se/AlkoholHalsa/Alkoholochsjukdom/alkoholpillerBolaget.htm

fridavida skrev 2009-01-20 16:02:06 följande:
    Bevabus skrev 2009-01-20 16:01:21 följande:
    vad kan hända då ifall han gör det ändå?
  • mamma x 2

Ring Apoteket o kolla för säkerhets skull. 0771-450 450

• sabinaochErik

Alkoholen försämrar imunförsvaret och då blir det svårare för penicillinet att verka. Så ni som säger att ja drick fast du äter penicillin gör ingen direkt tjänst..
    Drick inte om du vill bli frisk..

Svar på tråden kåvepenin och alkohol??