• riket

hur storstädar ni och hur stdäar ni veckostädning

hej!

jag vill bara kolla hur stor skillnad ni gör på veckostädning och på storstädning.jag tror jag gör för mycket på veckostädningen.som tex.jag torkar av alla dörrar och dammar av runt om fönstren.ska man bara göra på storstädningen eller?

• Svar på tråden hur storstädar ni och hur stdäar ni veckostädning
  • SarahA

Ska & ska.. man gör väl som man vill.
    Veckostädning för mig är dammsuga, damma & torka av ytor, rengöra avlopp och badrum.

• riket
    Svar på #1
    jag gör precis samma ska som du men kanske lite mer.
  • Miss E

Vecostädning för mig består av

Öppna alla fönster, vädra
    Bädda rent i säng
    Damma/Torka rent ytor och ev dörrhandtag, lysknappar, dator, kontroller m.m.
    Dammsuga
    Moppa
    Tvätta ev överkast/gardiner, mattor som man annars inte tvättar veckovis.
    Och tvåtta/duscha hunden/klippa klorna

♥(¯`°?.¸ ღ♥BF+3 idag... Var är du bebis? ♥ღ ¸.?°´¯)♥
  • jenn82

Oj! Vad ni är duktiga på att städa Jag plockar och dammsuger i veckorna, och torkar av bordet och såna ytor som används. samt städar badrum. På storstädningen dammar jag (men inte så noga som en del av er gör på veckostädningen) och våttorkar.

• Miss E

Glömde ju självklart att skriva att storstäda toan gör jag 2ggr i veckan, men 1gång i veckan torkar jag av och duschar av kakelt med.

♥(¯`°?.¸ ღ♥BF+3 idag... Var är du bebis? ♥ღ ¸.?°´¯)♥
  • riket
    Svar på #5
    jag tror jag inte behöver egentligen städa så noga varje vecka eftersom att jag bor ensam och jag märker när jag dammar att jag aldrig ser damm förutom på golvet men det är inte mycket.jag har bara en kanin som kan ställa till lite ibland.
  • Linnea och Kevin

Varje dag: Moppa dammsuga plocka
    Två ggr i veckan toa/badrum
    Veckostädning dammsuga, moppa plocka, damma, rengöra skåpluckor, lister och om nåt mer behövs

• Linnea och Kevin

Linnea och Kevin skrev 2009-01-20 16:21:56 följande:

Varje dag: Moppa dammsuga plockaTvå ggr i veckan toa/badrumVeckostädning dammsuga, moppa plocka, damma, rengöra skåpluckor, lister och om nåt mer behövs
    och bädda rent såklart
  • Nyfiken gul
    Storstädning är för mig det man INTE gör i veckan...

*dammtorka
    *sortera garderober
    *piska mattor
    *vädra sovrummen och hänga ut sänkläder
    *byta sängkläder
    *torka av ovanpå köksskåpen
    *dra fram spisen och torka bakom
    *torka speglar och tavlor
    *ordna i byrån
    *duscha av krukväxter

osv osv osv...

Veckostädning är för mig:

dammsuga
    torka golv
    plocka undan och hålla ordning
    tvätta och stryka
    städa toan
    - ja över huvud taget sånt man gör dagligen hemmavid
    Victor född 10/6 - 2008- - vår älskade son!
  • Culete

Hmm, jag är hemma på heltid (men väl med två barn under 3) och jag har blandat in sk storstädning i veckodagarna. Mitt lilla schema ser ut som så här ungefär:

Varje dag:
    Vanligt underhåll så som att hålla efter i alla rum.
    Liten regel; lämna rummet i samma eller bättre skick innan man går vidare.
    Diskar, tvättar, torkar ytor, torrmoppar och plockar upp barnens leksaker var dag.

Sen även:
    Måndagar: Dammar hela huset - alla ytor exkl väggar och tak. Det görs vid behov.
    Tisdagar: Putsar - fönster, speglar och andra ytor som behöver lite glans.
    Onsdagar: Golven får sej en rejälare omgång utöver dagliga torrmoppningen.
    Torsdagar: Kök och badrum får lite extra översikt.
    Fredagar: Garderoberna ses över. Sorteras, vädras, dammas - vad som behövs.
    Lördagar: Stryker (dock i stort sett bara makens skjortor)
    Söndagar: Vilodag om allt gjorts som det skall under veckan. Byter bara sängkläder.

Större städ på kök och badrum görs den sista varje månad. Då går jag in lite mer på djupet och torkar skåp, lådor, kyl/frys och ser över allt kakel mm.

Varje 15 (alt helg i anslutning till mitten på månaden) så får varje rum en liten extra omgång, om så behövs. Tex mattpiskning och sortering i lådor och annat som lätt inte hinns med riktigt annars. Kanske måste det ses över i garage och utomhus också? =)

Sen är tanken att ha storstädning, där man går över allt som lätt glöms bort, två ggr om året (då man ställer om klockan till sommar-/vintertid).

Det funkar fint för mej för om man inte orkar/vill/kan så förfaller inget för det utan kan gott klara sej tills man får möjlighet. =) Och nej, jag är inget städfreak men väl hemma på heltid med två barn och stort hus. Vill inte vara med den dagen då samtliga rum är bombnedslag... Hehe.

Ett huvud utan bekymmer finns bara på en fågelskrämma.
Svar på tråden hur storstädar ni och hur stdäar ni veckostädning