Hmm, jag är hemma på heltid (men väl med två barn under 3) och jag har blandat in sk storstädning i veckodagarna. Mitt lilla schema ser ut som så här ungefär:
Varje dag:
Vanligt underhåll så som att hålla efter i alla rum.
Liten regel; lämna rummet i samma eller bättre skick innan man går vidare.
Diskar, tvättar, torkar ytor, torrmoppar och plockar upp barnens leksaker var dag.
Sen även:
Måndagar: Dammar hela huset - alla ytor exkl väggar och tak. Det görs vid behov.
Tisdagar: Putsar - fönster, speglar och andra ytor som behöver lite glans.
Onsdagar: Golven får sej en rejälare omgång utöver dagliga torrmoppningen.
Torsdagar: Kök och badrum får lite extra översikt.
Fredagar: Garderoberna ses över. Sorteras, vädras, dammas - vad som behövs.
Lördagar: Stryker (dock i stort sett bara makens skjortor)
Söndagar: Vilodag om allt gjorts som det skall under veckan. Byter bara sängkläder.
Större städ på kök och badrum görs den sista varje månad. Då går jag in lite mer på djupet och torkar skåp, lådor, kyl/frys och ser över allt kakel mm.
Varje 15 (alt helg i anslutning till mitten på månaden) så får varje rum en liten extra omgång, om så behövs. Tex mattpiskning och sortering i lådor och annat som lätt inte hinns med riktigt annars. Kanske måste det ses över i garage och utomhus också? =)
Sen är tanken att ha storstädning, där man går över allt som lätt glöms bort, två ggr om året (då man ställer om klockan till sommar-/vintertid).
Det funkar fint för mej för om man inte orkar/vill/kan så förfaller inget för det utan kan gott klara sej tills man får möjlighet. =) Och nej, jag är inget städfreak men väl hemma på heltid med två barn och stort hus. Vill inte vara med den dagen då samtliga rum är bombnedslag... Hehe.