• Fiamedbarn

Fler med rastlösa ben på kvällen?

På senaste tiden har jag haft det riktigt jobbigt med mina rastlösa ben på kvällen. Kan inte sitta still utan måste gå, eller få benen masserade för att kunna koppla av. Ibland har jag svårt att somna på hela natten för mina oroliga ben!

Har inte järnbrist, så vad kan det bero på? Läkaren sa att det kan ha att göra med minskad blodcirkulation och rekommenderade att jag rör på mig ordentligt, inte sitter med korsade ben och att jag har benen högt emellanåt så att venblodet kan rinna tillbaka. Men inget av detta verkar hjälpa!

Någon som vet?

• Svar på tråden Fler med rastlösa ben på kvällen?
  • grodan31

Har samma problem. Dyker upp när jag är trött, men inget har hjälpt, har testat ovanstående men jag tror vi får acceptera våra rastlösa ben. Ibland tror jag det är psykiskt, för när jag är koncentrerad på något så dyker aldrig krypningarna upp.

• Fiamedbarn

Hej Grodan!

Jag har också märkt att det blir värre när jag blir trött. Om jag exempelvis tittar på en film och forcerar mig trots att jag skulle vilja vila, blir det värre än om jag blundar och följer med i min trötthet. Men att det skulle vara psykiskt vet jag inte, har ju aldrig känt sådär tidigare. Eller kanske någon enstaka gång, men nu är det verkligen varje kväll!

Vilken vecka är du i? Jag är i vecka 21 och det började för ca 1-2 veckor sedan.

• Louvre

Hej!
    Detta drabbar även personer som inte är gravida.
    Jag har alltid haft rastlösa ben, sedan tonåren och det har inte blivit bättre under graviditeten.
    Ibland bara måste jag gå och lägga mig för att somna ifrån det, inget annat funkar.

Undrar om det är psykiskt och i så fall varför?

• Jessisca

har hört, men inte provat, att dricka mycket vatten ska kunna hjälpa. Om man nu vill utsätta sig för det när det är dags att gå o lägga sig...

• Linda MI

Magnesium äter jag och det fungerar riktigt bra!Finns på apoteket eller i hälsokosten.

• Fiamedbarn

Hej Linda MI! Magnesium låter intressant, köper du såna brustabletter då? Finns det inte risk för att man överdoserar med tanke på att man är gravid? Tar redan ACO mineral kvinna. Har för mig att nån skrev att kalcium kan hjälpa mot nåt liknande - är det någon som känner igen det?

Hej Louvre! Det låter jobbigt. Det enda jag känt tidigare tror jag är mer myrkrypningar i benen, och det tror jag har att göra med järnbrist. Vad har du fått förklaring på det?

Princess Oats! Det kan jag ju pröva lätt i alla fall. Tror faktiskt jag dricker för lite eftersom urinen är rätt mörk, så det kanske kan va en idé! Och jag brukar ju ändå gå upp varje natt...

Bara för att nämna andra saker jag lider av just nu: Onda knän, en värkande axel (brukar gå över på en dag men nu är den konstant!) och yrselattack med illamående idag. Skrämmande!

• Fiamedbarn

Inatt var det hemskare än vanligt! Jag låg och skakade på benen, och gick upp med jämna mellanrum och blev helt stressad av mina oroliga ben. Men samtidigt så vet jag att jag nog hade svårt att sova för att jag vilat en del på dagen (efter en intensiv yrselattack) och tog astmaspray (Bricanyl) precis vid sänggåendet - den blir man rätt hajpad på. Men ändå! Jag stressade upp katterna, som blev oroliga och började vråla de gånger jag faktiskt lugnade ner mig. Och så höll vi varandra vakna i en ond cirkel flera timmar inpå natten. Som tur var sov min sambo som en stock! '

Var inne på familjeliv för att fördriva tiden men börjar förstå att de flesta med barn är morgontidiga snarare än nattugglor så det kändes lite ensamt...

Kan också berätta att jag sover mindre sen jag blev gravid. Har mycket lättare för att vakna tidigt på morgonen oavsett när jag lägger mig. Och jag brukar dessutom blir rätt trött tidigt på kvällen vilket är väldigt underligt för en kvällsmänniska för mig! Så förutom att bli sugen på nyttig mat i lagom portioner gör denna stabiliserande dygnsrytmn mig till den präktigaste varianten jag upplevt på länge! Det är med andra ord en riktig hälsokur att bli gravid! Förutom humörsvängningarna så har jag nog aldrig varit så här normal! :) Tror även att de höga östrogennivåerna stabiliserar humöret relativt bra även nu. För den vanliga hormoncykeln brukar få mig att vara i en ständig känslomässig bergochdalbana!

Så nu skriker Lukas efter en nyttig frukost och inget chokladtrams jag brukar sukta efter. Tack vännen :)

Kram, Fia

• amasonas

åh era stackare....jag hade det mina sista 2 graviditeter & fy f*n vad jobbigt det är, så man vill skära upp smalbenen & klia......

Jag tog alvedon innan läggdags (funkade lite, varför vet jag inte?!) Hade kalla handukar som jag la på benen, då blev det lite bättre (men inte helt bra tyvärr...)

Tycker SÅ synd om alla som har detta jämt, gravida eller ogravida, alla gravida kan ju trösta sig med att det går över efter barnet är ute...

KRAM på er & håll ut!!

Jamie030405 Anton060524 Emil080406
  • Linda MI

Ingen fara att överdosera ang magnesium! Jag har köpt tabletter som man sväljer.Jag äter även järntabletter vilket jag har hört skall hjälpa.Stretching är också att rekomendera innan läggdags, samt massage av benen.Jag har en kräm som innehåller lite menthol (anpassad till ben och fötter), vilket gör att det blir lite svalt,jätteskönt!

Att du sover dåligare som gravid är vanligt. Jag har alltid en period mellan kl 02.00-04.00 då jag vaknar och läser en stund, för att senare somna om. Lite halvjobbigt när man ännu jobbar, men nu är jag hemma så då kan jag sova på dagen.

Hoppas mina tips kan hjälpa dig något!

• Störd

Har Rastlösa Ben ( ca.55 år) var ingen skillnad när jag gick med barn. Ligger jag ca 1 timma i sängen och inte somnar börjar benen,kan ej ligga still,måste upp.har provat promenera en del ,tar Magnesium,Omega 3 . Har nu fåttMadopark Quick mite,tar ibland,men mår aj bra av dom.har ochså tagit Imonane i flera år, men sover ej bra av dom heller.JAg blir galen snart.Vad göra..? Dricker mycket gör jag,vatten alltså.Har hörtvatt Rödvin är bra!!några råd.

Svar på tråden Fler med rastlösa ben på kvällen?