• W E M där

Tips på "hemma-pyssel" för en 2-åring???

Hej!

Vår dotter är 2 år och jag (mamman) är hemma o är mammaledig. Har även en son på 6 månader. Vi brukar rita och göra figurer med playdoh-deg. Men, vi vill göra något annat... Vi har ide´-torka här... :) Tips, någon?

Ha en bra dag!

• Svar på tråden Tips på "hemma-pyssel" för en 2-åring???
  • Lilla i

Vår tjej är lite äldre men vi gillar att bygga torn med duplo lego

• solida

Jag och sonen spelade memory häromdagen! Jag valde ut så vi bara hade fem par med i spelet, och så la jag upp dem ganska lätt. Men han fattade snabbt, och han vann!
    Annars älskar han att måla, hålla på med modellera, diska, hjälpa till med allt möjligt, rita med tuschpennor och kritor, klippa och klistra, läsa böcker mm.

• Siriva

Förutom det mesta som Solida nämnde så ÄLSKAR Ludvig (2 år) att måla med pensel och vattenfärg.
    Jag hittade färdig blandad vattenfärg på Åhlens och hade lite gamla konstnärspenslar hemma som han får måla med.
    Han är en riktig Picasso.
    Har nu köpt gouachefärg för barn (hittade på kreatima i Sthlm) som jag blandar ut till rätt konsistens, de hade jättebra barnpenslar i "riktig kvalitet" också.

Ska försöka baka havrebollar med honom någon dag också, han gillar att få hjälpa till i köket.

Klippa och klistra har vi dock inte börjat med än.
    Memory var ett bra tips!

• Jessa med 3

Vi har gjort syltgrottor - hans jobb var att klicka i hallonsylten i groparna på kakorna. Mumsigt pyssel!

Med en bordskniv brukar han få hjälpa till med att göra fruktsallad som vi sen har till mellis. Jag skalar och skär till lite i förväg.

• Frostizz

Vår palt gillar att baka. Helst sockerkaka för då får han slicka skålen. Jag mäter upp allt i skålar, så får han hälla i allt i stora bunken eftersom. Ibland vill han hålla i elvispen med mig ibland själv. Han startar den alltid. Han smörjer formen, häller i smeten.
    Gör jag kakor så är det samma procedur där. Han hjälper till o stryker ägg på kakorna o lägger på pärlsocker.

• kurteva

Tänkte också rekommendera diska och baka, bakning är ju extra bra eftersom man då har något gott att äta sedan.

Vi brukar göra kokostoppar, sonen tycker det är jätteroligt att få röra ihop smeten och sen klicka ut kakorna.

• bambigirl

Vanliga vattenfärger är jättepoppis här hemma. Att få doppa penseln i vatten och sen gnugga på färgen och så på papperet. Jätteskoj!

• leende guldbruna

vår son gillar (utöver det som nämns ovan) även att lägga pärlplatta tillsammans och göra halsband.finns modellen större på pärlorna.och även klippa å tejpa fast på papper,men får ganska mycket hjälp med tejpen.

• bambigirl

Ja, bygga pärlhalsband och pärlplatta gör vi också. Pärlplatta är dock lite för svårt. Vi har de små pärlorna dock.

• Niwa78

klippa m figursaxar (så det blir vågigt mönster te.x)
    trä pärlor på ett skosnöre (finns en variant större av tubpärlor)

• Kulta17

"diska" och städa!! plocka in tvätt och annat brukar fungera en stund + att man får själv något gjort!

Annars det som skrivits: rita. måla - låter henne bla måla med mina akrylfärger (hjälper till och håller duken och bestämmer ibland färgerna) så vi får fina tavlor här hemma hon är väldigt stolt att de hänger på väggen. baka. dockhus. duplo.

• Linnpinn

Ett tips när det gäller pärlor, om barnet inte klara att trä på tråd ännu, är att trä stora pärlor på piprensare.

Vår kille är väldigt förtjust i klistermärken och även såna som jag kallar "fästisar", såna plastbilder som man kan sätta dit och ta bort massor av gånger. Fäster väldigt bra på kylskåpet också.

• Jessa med 3

Jag har också ett pärl-tips: vi köpte elastisk tråd på Panduro. Dels är den lite stadigare så att det är lätt att trä på, dels behöver man inte göra så himla långa halsband.

• Anne69

....hos oss mest bakar och städar och diskar vi! Det är det som intresserar dottern mest. Men visst, vi ritar en hel del också.

• Njord

Linnpinn, vad köper du dessa "fästisar"? för jag tror att det kan vara kul för min lillkille.

• Linnpinn

Njord: vi har köpt våra i den lokala leksaksaffären, tror t.o.m. att jag sett några på ica maxi. Men jag googlade fästisar och fick fram bl.a den här sidan:

www.familjekontoret.se/

Svar på tråden Tips på "hemma-pyssel" för en 2-åring???