• Mattemamman

Finns det soppa som är fin nog för fest/kalas?

Letar efter en matig/god & mustig soppa som är "fin" nog att bjuda släkten på vid födelsedagskalas? Någon som sitter på ett hemligt recept?

Ej fisksoppa pga. allergier!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-01-21 15:42
    Tack för era svar! Sopan var tänkt som en huvudrätt serverad tillsammans med nybakat bröd och en massa goda pålägg

• Svar på tråden Finns det soppa som är fin nog för fest/kalas?
  • Kina79

Såg att du skrev: ej fisksoppa. Synd för det tänkte jag tipsa om

• Jessa med 3

I Annas kokbok finns en mumsig svampsoppa (på färska champinjoner) med grädde. Den och de vridna baguetterna från samma källa är en favorit här!

• mosterYster

Som förrätt eller huvudrätt? Förrättssoppor finns ju massor av lyxiga!

• Driftwood

Tom Yum är en god soppa.

• aronnax

En gulachsoppa med cremefraiche med vitlök och något gott bröd, yumma!

• magiiiic

Hej! Min soppa är inte världens lyxigaste, men hela släkten pratar om den :) och den är riktigt uppskattad. Det är en taco soppa.

Börjar med att fräsa tärnad potatis, slantade morötter och hackad lök i lite olja buljongtärning och tomatpuré.

Steker vid sidan om köttfärs med massor av tacokrydda. Kokar även pasta i valfri form i en kastrull vid sidan av.

Häller sedan på vatten i soppkastrullen och kokar potatis och morötter färdiga. Slänger sedan i en näve frusna ärtor och en burk goda majskorn. Slevar till sist i köttfärsen och kokar snabbt upp. Häll pastan i varje enskild tallrik soppa så den inte överkoks.

Som sagt inte så lyxigt men riktigt god och väldigt uppskattad.

• luutra

Jag åt världens godaste gryta/soppa häromdagen, som hette "Lammgryta från Norrgårde"

4-5 pers

1 kilo grytbitar av lamm
    3 msk vetemjöl blandat med salt och svartpeppar
    2 gula lökar, 3 morötter
    olivolja
    4 dl vatten + 1 buljongtärning
    3 dl rött vin
    3 msk tomatpuré
    15-20 små fina potatisar utan skal
    5 hackade klyftor vitlök
    färsk rosmarin
    1/2 tsk socker
    rivet skal från citron
    hackad persilja

Vänd köttet i vetemjöl, salt peppar. Låt vila.
    Fräs lök och mörötter i gryta. Lägg ned köttet. Tillsätt vatten, buljong, vin tomatpuré. Koka upp, låt sedan puttra dryga timmen. Lägg ned potatisarna i bitar på slutet, även rosmarin och vitlök. Koka klart tills potatisen är mjuk. Smaka av, socker och citronskal. Lägg i persiljan.

Till detta vitlöks-creme fraich med örter.

• carolinae

mitt tips är väldigt enkel, men otroligt gott!!!

Broccolisoppa

Broccoli (frusen eller färsk)
    Vatten
    Salt
    Creme fraishe eller grädde
    Peppar.

Koka broccolin mjuk i saltat vatten. Mixa broccolin och kokvatten slätt, tillsätt peppar och en rejäl klick creme fraishe.

Till kan man göra en ostcreme och knapersteka strimlad bacon och så gott bröd osv...

• LadyCc

Lammgryta från Norrgårde tänker jag testa :)

Svar på tråden Finns det soppa som är fin nog för fest/kalas?