• Anonym (?)

Fråga angående deltidssjukskrivning

Vi har en kvinna på min arbetsplats som är sjukskriven på halvtid och har så varit en tid. Hon har svårt att anpassa sig till arbetsplatsens regler och mår dåligt psykiskt. Nu har hon framfört önskemål om att han lägga upp sin sjuksskrivning på det sättet att hon jobbar en vecka heltid för att veckan därpå vara ledig på heltid. Jag tycker det låter orimligt att man kan göra på det sättet, men innan jag nekar henne vill jag försäkra mig om att jag håller mig till de regler som finns. I andra hand vill hon jobba heltid vissa dagar och vara ledig helt andra. Men om man kan jobba heltid vissa dagar, varför kan man det inte andra?

Någon som vet? Samtidigt har hon den här veckan arbetat mer än halvtid och lagt de extra timmarna på flexen för att ta ut en annan dag. Kan man verkligen göra så?

• Svar på tråden Fråga angående deltidssjukskrivning
  • Anonym (!!!!!!!!!!)

Hmm är man sjukskriven 50% så får man bara jobba 50% den dagen man skulle ha jobbat. alltså hon kan ju inte jobba en dag heltid för att sen ta halvadagen i flextimmar.

Det är ju en anledning till att hon är sjukskriven halvtid.
    Jag hade snackat med Fk om detta.
    dock vet jag inte hur det är om man får dela upp de veckovis att man jobba en vecka heltid nästa vecka ledig.
    Grejen är ju att FK går efter dagarn och inte veckor. alltså dagvis räknar ju dem

• Anonym (sjukskrivN)

Jag är sjuskriven 50% och arbetar 4 dagar i veckan och är hemmma 1 dag, beroende på långt pendlingsavstånd.

Enligt min handläggare på FK beror det delvis på VAD man är sjukskriven för, om det är ok att lägga om dagarna. Sedan har handläggaren och min läkare diskuterat om vad som är bäst i just mitt individuella fall.
    Jag vet även folk som är sjukskrivna halvtid och arbetar 2, el 3 dagar i veckan. Som sagt, beror på vad man är sjukskriven för och hur en "omfördelning" av arbetsdagarna kan påverka sjukdomsförloppet.

• Anonym (sjukskrivN)

Oj såg inte allt först.

Det är absolut inte ok att arbeta mer än halvtid, och lägga extra timmarna på flexen. Det har min handläggare varit tydlig med. Om jag skulle råka arbeta mer än 50 % räknas det som att jag arbetar 75 %, och då har man bara rätt till 25% sjukpenning. Sjukskrivning finns bara i intervaller av 25, 50, 75 eller 100%, inga mellanting.
    I detta fallet bör hon ju då inte ha rätt till 50 % sjukskrivning, om hon kan arbeta mer....

• Anonym

Verkar som du har någon form av chefsposition eftersom du ska godkänna detta? Vad säger chefen längre upp?

Det är faktiskt inte helt ovanligt att arbeta varannan dag när man är sjukskriven på 50%. Att lägga ett överskott på flexen går däremot inte.

• Soul

Anonym skrev 2009-01-20 20:40:01 följande:

Verkar som du har någon form av chefsposition eftersom du ska godkänna detta? Vad säger chefen längre upp?Det är faktiskt inte helt ovanligt att arbeta varannan dag när man är sjukskriven på 50%. Att lägga ett överskott på flexen går däremot inte.
    Min chef är osäker på vad som gäller och har lämnat beslutet åt mig. Vi vill vara säkra på vad det är som gäller så att vi inte gör något formellt fel. Jag tycker det är orimligt att man kan jobba en hel vecka på heltid som hon vill för att sen vara ledig en hel vecka, men som sagt vet jag inte reglerna. Tack för svaren. Jag tror jag ska ringa FK imorgon och se om jag kan få klarhet.
  • Soul

Oops där avslöjade jag mig ...

• Anonym (FK)

Jag arbetar på FK med just sjukpenning och att arbeta längre dagar och ta det på flexen är självklart inte okej! Orkar hon arbeta mer än halvtid så har hon inte rätt till sjukpenning på halvtid, möjligtvis på 25% om hon inte arbetar mer än 6 timmar på en arbetsdag (förutsatt att hon arbetar åttatimmarsdagar i vanliga fall).

Huvudregeln är att man ska förkorta samtliga arbetsdagar och vill man fördela arbetstiden på annat sätt så ska det vara medicinskt motiverat och inte för att man vill vara ledig vissa dagar/veckor. FK kommer att utreda hur hon fördelar arbetstiden och arbetar hon då varannan vecka heltid kommer hon med all sannolikhet att få avslag. Kan hon arbeta en hel vecka i sträck, varför skulle hon inte kunna arbeta nästa vecka?

• Soul

Anonym (FK) skrev 2009-01-20 22:07:38 följande:

Jag arbetar på FK med just sjukpenning och att arbeta längre dagar och ta det på flexen är självklart inte okej! Orkar hon arbeta mer än halvtid så har hon inte rätt till sjukpenning på halvtid, möjligtvis på 25% om hon inte arbetar mer än 6 timmar på en arbetsdag (förutsatt att hon arbetar åttatimmarsdagar i vanliga fall).Huvudregeln är att man ska förkorta samtliga arbetsdagar och vill man fördela arbetstiden på annat sätt så ska det vara medicinskt motiverat och inte för att man vill vara ledig vissa dagar/veckor. FK kommer att utreda hur hon fördelar arbetstiden och arbetar hon då varannan vecka heltid kommer hon med all sannolikhet att få avslag. Kan hon arbeta en hel vecka i sträck, varför skulle hon inte kunna arbeta nästa vecka?
    Tack. Det låter vettigt.
  • Soul

Har nu kollat hennes sjukintyg och där står det tydligt och klart att hon kan få utsträckt till att en dag per vecka arbeta mer än halvtid, inte mer. Så det är nu avklarat.

Sen tycker jag iofs att hon själv har visat med att ens be om att få jobba varannan vecka att hennes sjukskrivning inte handlar så mycket om hennes sjukdomsbild utan mer om att hon inte vill jobba. Suck ...

Svar på tråden Fråga angående deltidssjukskrivning