• Skakis

4 år och glasögon, varför inte rätt styrka?

Nova som just fyllt 4 år ska få glasögon vilken dag som helst och läkaren vi träffade var väl lite så där. Jag hade svårt att förstå vad hpn sa och hon såg helt förbi att jag var helt i chock.
    Jag har haft glasögon sen jag var 2½ och vi har verkligen letat efter tecken på dålig syn men tyckt att allt verkat OK. K-dropparna visade ett synfel på +10,75 och +10. Det vänstra ögat använder hon bara till 20% så att det ögat ska ha starkare glas förstår jag men hon skrev ut ett recept på +6 och +7-

Glasen blir ju svindyra om jag vill ha dom med så lite förstoring som möjligt (5,500:- hos synsam) så vi valde ett mellanting. Men varför får hon inte glas som är närmare det hon ska ha? Jag fattar verkligen ingenting, kan någon hjälpa mig lite? Att byta glas var tredje månad som läkaren tyckte var ett toppenförslag gräver ju värsta gropen i plånboken (självklart är det värt det men det blir ju ungefär 1000 kronor i månaden?!)

• Svar på tråden 4 år och glasögon, varför inte rätt styrka?
  • Pshevil

När jag var liten gav de mig exakt styrka på glasögonen vilket gjorde att mitt synfel accelererade. Sen dess har jag hört av optiker att man alltid ska ligga lite under med styrkan på glaset för att stoppa upp synfelet. Kanske stämmer?

• 4u2

man tränar upp synen genom att inte ha exakt styrka till små barn.
    Enl vår ögonläkare kan man på det viset påverka synen possitivt fram till ca 8 års ålder, men inte sen.

• Howdahkan

Om du känner att det inte blev rätt så besök en annan ögonläkare för en andra åsikt.

• Lizette4barn

Första året brukar ju reparationer och ev. byte av styrka ingå. Då betalar man inget extra. Det tar ju tid för ögonen att slappna av, och vänja sig vid glasögon, så det kan ta tid att hitta rätt styrka.

• CissiS

Man brukar nästan alltid lägga lägre styrkor på barn som får väldigt starka glas för att det ska kännas lite lugnare för barnens ögon oxå... Så det är säkert alldeles rätt gjort, sen tror inte jag att ni kommer att behöva byta så ofta, kanske kommer det att visa styrkeförändring vid nästa koll men det innebär inte att man alltid måste byta! När ska ni på återbesök??

Jag jobbar på just Synsam här i Nyköping sen 10 år tillbaks (fråga gärna om det är nått du undrar över)

• Skakis

Åh tusen tack för alla bra svar! Nu känns det helt ok och jag förstår vad som står på

CissiS - Vi ska på återbesök om tre månader hos en ortopist (heter det så tro?)

• thisismylife0

Saga som med är 4 år var hos ögonläkaren idag och vi fick med ett recept på ungefär samma styrka som ni. Var och beställde glasögonen idag och de gick på 1700:- (900 nånting ska vi betala själva och resten betalar ju landstinget). Dock vet jag inte om det är exakt det synfelet hon har och att hon också fått en svagare styrka.Det var hennes pappa som var där med henne och han sa inget om det. Men att byta om några månader var det inte tal om iaf.

• Minimagen

Hej!
    Båda mina barn har glasögon, de fick det när de var runt 2 år gamla. De har fått nya bågar och glas en gång per år ungefär.
    Vi går hos synsam med dottern som fick först, hon har ungefär samma styrkor som ert barn.
    Glasögonen har kostat runt 5000:- men då har vi fått jättebra service (gratis reparationer inom ett år) och bra glas och bågar. När lillkillen skulle ha sen tyckte vi det blev så dyrt så vi gick till ett annat ställe och fick betala runt 1000-lappen för hans glasögon, men då ingick inte gratis reparationer. Han glas blev inte lika bra, lite tjockare, plus lättare repiga (fast de var behandlade för att vara tåligare) och bågarna har gått sönder säkert 20 gånger utan att det är vi eller sonen som varit oförsiktiga! Så visst kom vi undan billigt men det har inneburit en hel del andra besvär, inte roligt för sonen att vara utan glasögonen ungefär en vecka varje gång de varit inne på lagning!

• Kålrot

Vår dotter har glasögon, och hos oss betalar landstinget "standardglas". Vi betalar bågarna och ett par hundra för extra tunna glas.

Första gången kostade de totalt runt 1400 kr (det vi betalade) och det har varit jättebra service hos optikern. Vi har varit dit med jämna mellanrum och bytt "näspluttar" och plastskydden på skalmarna, och så blir de lätt vinda, så det fixar de också medans vi väntar.

Måste ni betala fullpris? Står landstinget inte för någonting alls?

• AnnaoLouise

Betalar landstinget del av barns glasögon? Vår dotter har glasögon och vi fick betala allt själva, kostade 2500:-. Vi fick recept på S:t Erik och köpte glasögonen på Synsam.
    Var hittar man info om bidrag från landstinget? Det kanske är olika beroende på var man bor? Vi bor i Stockholm.

Svar på tråden 4 år och glasögon, varför inte rätt styrka?