• Lia och bäbisen

När ge morfin vid förlossning?

Jag har en vän som nyligen fått barn. Jag har inte pratat med henne än själv och därför inte kunnat fråga henne. Barnets hjärta slutade slå efter en timme men de lyckades få igenom honom igen.
    De visste inte (info från en vän) om det kunde vara PSD (som de ändå fick igång) eller om det kunde ha att göra med att hon fick morfin under förlossningen!

Min fråga rör endast morfinet egentligen, när får man det? Varför? Jag trodde det undveks vid förlossning?

Är det nån som har en liknande upplevelse så får ni gärna svara, för vi vänner är oroliga om vad som hände!?

• Svar på tråden När ge morfin vid förlossning?
  • maddan86

Jag fick morfin efter 2 dygn med värkar utan värkan (latensfas) som var galet jobbig hade inte sovit på jätte länge och fick då en sovdos. blev akutsnitt tillslut på fredagkväll det började tisdagkväll puhh men hon mådde fin fint

• Lia och bäbisen

Tack för att du puffar, har du själv frågor kring ämnet?

Maddan: Fick du alltså morfin som sovdos? Trodde det var annat man fick då...?!

• Ellepella

Jag hade också 2 nätter med sovdos. Fick då bricanyl och morfin. Liv var påverkad av detta då hon föddes och var blå och andades inte på en gång men kom igång rätt snabbt... men just under själva förlossningen har jag aldrig hört att de ger morfin? Under latensfasen Ja men inte under förlossningen...

• Ä L S K A R

Jag fick morfin under värkarbetet så jag skulle kunna sova lite innan själva utdrivningsskedet!

• Jenpo

Jag fick också morfin som sovdos och min son var hur frisk som helst när han kom ut

• MrsLi

Jag blev igångsatt pga vattenavgång men inga spontana värkar. Efter många många timmar på lustgas ville jag ha EDA men pga trafikolycka var narkosläkaren upptagen och det dröjde innan han skulle komma.
    Min BM tog morfinsprutan i låret på mig. Jag minns det knappt.. ett stick långt borta men tyckte inte det hjälpte mig alls faktiskt.
    Min son föddes senare och inte påverkad

• madde84b

Man brukar inte ge morfin om man tror att det är nära tills bebisen föds. Jag fick  dock en morfinspruta ca:30 min innan min pojke föddes eftersom man trodde det var länge kvar. När han kom ut fick han "antimorfin" spruta och dom höll extra koll.

Elisa 061114 och Vilmer071229 Bebis bf 090604
  • MrsLi

Tror jag fick min spruta 4-5 timmar innan han föddes

• m1nn13

Har en kompis som blev igångsatt men trots det inte fick några värkar. Hon fick en morfinspruta i låret. allt gick bra.

• Lia och bäbisen

Tack för era svar! Kan hända var det så att hon fick morfin under latensfasen, jag vet inte exakt när! Hon blev också igångsatt så det kan ju hända att det var som sovdos då!

Får verkligen hoppas att inget mer händer lille killen bara !=( Läskigt!

• Lincon

Är morfin samma som peditin? Isåfall var det de jag fick, eller bad om själv. Somnade efter 10 minuter och sov 1,5h, de var skönt!

• MrsLi
    Lincon skrev 2009-01-21 16:04:35 följande:
    Är morfin samma som peditin? Isåfall var det de jag fick, eller bad om själv. Somnade efter 10 minuter och sov 1,5h, de var skönt!
    Japp peditin är samma sak som morfin
  • lammet

Tror inte barnets hjärtstopp beror på morfinet, de ger så lite att barnet inte ska kunna bli direkt påverkat av det. Det ges som många skriver oxå om man tror att det är länge kvar och man behöver vila pga overksamma värkar under latensfasen! De barn som kommer ut blåa och medtagna skulle nog varit det ändå. Det är ju oftast en långdragen förlossning eller komplikationer som gör att barnen är medtagna när de kommer ut!

Svar på tråden När ge morfin vid förlossning?