• Joico

Förstora skaftvidden?

Jo, jag undrar om det går att lästa ut/förstora/lägga ut vidden på en stövel?
    Jag har hittat ett par skitsnygga (för att vara vinterstövlar) stövlar i Goretex från Legero för halva priset! De kostar 500kr nu.. Ett rikigt kap för en fattiglapp som jag! Men jag har alldeles för stora vader o skaftet skulle behöva vara typ 2cm bredare/vidare.

Kan en skomakare fixa detta? Hur gör dom och framförallt - vad kostar det?! Jag bytte dragkedja på ett par stövlar strax före jul och de kostade 215kr, för EN stövel.

• Svar på tråden Förstora skaftvidden?
  • ajmaj

Jag har lämnat in stövlar för utlästning hos skomakaren, det har funkat bra. Just GoreTex vet jag iofs inte, men med skinn funkar det ju...
    Minns inte exakt pris, men under hundringen för hela paret iaf.

• Joico

Var det längesen du gjorde det?
    Låter ju hysteriskt om det är svindyrt att byta dragkedja på ena skon men relativt billigt att lästa ut båda!

ajmaj skrev 2009-01-21 10:53:36 följande:
    Jag har lämnat in stövlar för utlästning hos skomakaren, det har funkat bra. Just GoreTex vet jag iofs inte, men med skinn funkar det ju...Minns inte exakt pris, men under hundringen för hela paret iaf.
  • ajmaj

Njaej.. Nåt år sen, kanske..
    Fast när de lästar så sätter de ju bara stöveln på nån grej som töjer ut. Byter du dragkedja måste du ju betala för den nya dragkedjan också, och så är det säkert lite pilligare för dem. Då kanske man betalar lite mer för arbetet, liksom.

• Joico

Aha, då är det nog dyrt att vidga ett par stövlar i Goretex - det är ju syntetmaterial som inte går att töja ut.
    Ja ja, bara att bita i de sura äpplet tack för svaret!

ajmaj skrev 2009-01-21 11:23:23 följande:
    Njaej.. Nåt år sen, kanske..Fast när de lästar så sätter de ju bara stöveln på nån grej som töjer ut. Byter du dragkedja måste du ju betala för den nya dragkedjan också, och så är det säkert lite pilligare för dem. Då kanske man betalar lite mer för arbetet, liksom.
  • ajmaj

Haha, ja går det inte att töja ut så är det nog kört.. :)
    Synd, man vill ju gärna passa på när det är bra pris på skorna!

Svar på tråden Förstora skaftvidden?