• Mirris

Nån som har en Pumi???

Finns det nån här som har en Pumi??

Kanske kanske kanske kan det va på gång att jag får fatt i en sån!! Är dom så underbara som beskrivs här??

www.svkfur.com/pumi.html

Har aldrig sett rasen så den kan ju inte vara jättevanlig... men nån måste ju ha en!

Sanna.. som hoppas o hoppas o hoppas!!!!!

• Svar på tråden Nån som har en Pumi???
  • Mirris

Verkligen ingen som har den här rasen.. ??? Inte ens på FL.. ojoj..

• Häxa

Jag har inte den rasen men har funderat på en sån o kika runt på olika sidor dem senaste dagarna =) dem e så söta ju =) hehe o vilka öron dem har HEHE

• Mirris

Ja dom är ju grymt söta.. och verkar väldigt trevliga oxå.. och inte så stora..

• Häxa

mirris - Nej precis... =) Jag är ju allergisk så jag tänkte testa några olika raser o se om det kanske finns nån som jag KAN tåla, man vet ju aldrig förens man provat på =)
    Jag har ju iof en new foundlands hund som bor hos mina föräldrar men det e ju så tråkigt
    när man inte kan ha den hos sig... Men men =)

• tii

gud så söt den var!! jag har inte heller sett nån sån..

• Cybermum

Gullig, men vilket jobb med pälsen.. :-/

• Häxa

Ja, men tycker man om hundar så tycker man om o pyssla med deras pälls oxå =)
    Å man måste ju ha tid...

Jag har en new foundlands hund o hans pälls är det MASSOR med jobb på oxå...
    Men då är vi ju 7 pers som kan hålla på med honom då o då =) ler.............

Plus en uppfödare som hjälper till ibland =) när han e för tovig o så..

• Tutilure

Jag har inte själv en sån, men en kompis hade en sån för några år sen, och den var alldeles hopplös! Skällde och bet och hade sig.
    Och det var väldigt hundvana människor som hade den, så det kan ju inte ha berott på dem.
    det kan ju förstås bara ha varit just den hunden som var knäpp, men ja skulle inte köpa en sån hund.

• Häxa

tutilure - Ja vem vet det kanske bara var just den hunden som var knäpp i huvudet!!
    Man ska inte utgå från att ALLA är så bara för att man sett EN som är så..
    ALLA hundraser kan bli knäppa!!

• tii

hundar har ju olika personligheter, precis som människor. vi har en terrier som inte har nåt terriertemperament, han är hur glad o snäll som hellst.
    alla är olika.

• Häxa

tii - Ja så kan det ju vara =) Man ska inte gå efter vad andra tycker o säger..
    Man MÅSTE prova själv för att veta om just JAG eller DEN personen tycker
    om just den rasen liksom... =)

Min mamma har schäfer uppföddning o min pappa HATAR verkligen schäfrar...
    Han blir så förbannad när d kommer en ny hund..
    Men nu har hon lagt av o min schäfer som jag fick när jag var liten hon blev
    sjuk o vi fick ta bort henne för endast nån vecka sen :(
    Å nu har jag bara min new foundlands hund som nyligen blivit tre år som
    bor hos mamma o pappa o den hunden ÄLSKAR han o fundera på en till
    även, jag trodde han hatade alla hundar men INTE då =)

• Mirris

Åhhh.. jag skulle väldigt gärna ha en Pumi. Dom är hemskt pigga, glada och arbetsvilliga.

Uppfödaren som jag pratat med hon sa att när man börjar på en kurs med en Pumi.. så är man sämst och med fulaste hunden Men när kursen är klar så är Pumin o matte/husse ALLTID dom som lyckats bäst.
    Dom är skälliga.. men oftast bara när dom leker.. men ALLTID när dom leker.
    Pälsvården är inte jättemycket. Man kammar ungefär 1 gång i veckan.. och klipper lite mellan varven.

Jag hade kunnat få bli fodervärd åt en liten tik... men efter att ha pratat med fodervärdar och fd fodervärdar så har jag bestämt mig för att låta det vara.

Ett enormt ansvar... och i långa perioder måste man vara ifrån sin hund (eller tja.. det är ju inte min hund överhuvudtaget förräns efter 5 år) Uppfödaren bestämmer ALLT:. vilken mat, när den ska bada, hon klipper hunden själv, tar med på uställningar.. ska ha 2 kullar...
    JAg har i stort sett bara skyldigheter.. och det känns inte som min grejj.

Så nu ska jag försöka leta vidare efter vovve.
    Det är inte fråga OM jag ska ha hund.. utan NÄR!!

Tack för alla svar. Synd att det inte finns nån Pumiägare här på FL.. ingen som visat sig iallafall.

Sanna

• minibulan

Jag har en Perro de aqua Espanol, ingen pälsvård, älskar barn och familj.
    Pigga, allergivänliga och supermysiga. kolla mina bilder på min egen, Buffy och hans kompis Mirro.
    Köpt på Kennel Eyeballs utanför Ulricehamn som just nu har valpar om man vill hälsa på och träffa mor + valpar.
    Lycka till!

Svar på tråden Nån som har en Pumi???