• reserverad

Vad mata laktosintoleranta med?

Vi har precis fått en nybliven laktosintolerant person i familjen och det är en djungel när det gäller vad man kan äta och tar en timme att handla varje gång när vi ska läsa ingredienslistan.

Jag tänkte att vi kanske kan tipsa varandra om bra laktosfria produkter. Allt från mat, bröd, godis, kakor och efterätter mm.

Om det är saker som har laktos som man inte tänker på. Är restauranger bra på att undvika mjölk och laktos om man ber dem eller kommer det bli omöjligt att äta ute nu? Pizza lär väl vara uteslutet t ex?

Vore trevligt om vi kunde ha en tråd där vi hjälptes åt.

• Svar på tråden Vad mata laktosintoleranta med?
  • mysmika

Nej pizza går ju bra. Om det inte är mozzarella på.
    hur gammal är den som fått det?
    Det finns ju tabletter på apoteket att köpa om man tex ska ut och äta, där dét kan vara svårt att välja laktosfritt.
    Fråga gärna om du undrar något.

• Em00

Jag är laktosintolerant och klarar av att äta vanligt bröd, smör, ost... Pizza och såna grejer klarar jag också.

Det är när man ska göra mat med mjölk och grädde i som
    vi kör med laktosfritt, mjölk och grädde...
    För oftas tål man en liten dos mjölk fastän man är intolerant!

• reserverad

Jag trodde osten på pizzan förstörde allt? Tabletter från apoteket funkar inte. Det verkar som om allt med mjölk i ger symptom. Är det inte mjölk i pizzadegen t ex om vi nu fortsätter prata om den. Bröd med mjölk i verkar inte funka heller.

• Em00

Det finns ju en sorts mjölkfritt bröd, som jag ser i fler och fler affärer.
    Det kan ju bli problem med degen men man kan ju fråga pizzabagaren om dom gör laktosfri deg...

• 1plutt

Hej, både jag och min 3-åring är laktosintoleranta. Vad man kan äta är väldigt individuellt. Vissa klarar rätt mkt som Em00 men vi klarar inte något. Det är verkligen en djungel innan man kommer in i det, vet vad man ska leta efter osv. Att man ska undvika saker med vegetabilisk fett tex har jag fått lära mig av barnläkaren. Det är tydligen ingen garanti att veg.fett inte är utspätt med animailskt... Vassle visste jag inte vad det var innan men nu vet jag och det får vi ju förstås undvika. Vi fick en låång lista från barnkliniken den har jag tyvärr förlagt men nu har jag allt i huvudet. Fråga gärna om du undrar något, men var försiktig. Prova inte vissa saker om ni nyss fått veta att det är laktos. Undvik allt. Om det gäller små barn kan "tarmluddet" nämnligen växa tillbaka om man är riktigt försiktig. Då kan barnen bli helt friska. När jag var lite visste man inte så mkt om laktos så jag har lärt mig leva med det. Men det är inga problem för allt finns ju laktosfritt idag, ja förutom riktigt god choklad förstås!

• Lillemmsan

Min son är laktosintolerant, vi har lärt oss att anpassa oss väldigt bra! Valio och Arla har juh massor av produkter, grädde, mjölk, creme freich (stavning), matlagningsgrädde. Milda och carlshamn har smör och flytande margarin. Vi har även hittat laktos fri ost och leverpastej i vanliga matbutiken. Det mesta av bröden är faktist utan mjölk om man läser på innehållsförteckningen. Dock har vi också lite problem med mat man köper ute på resturang.

• skorpionen80
    reserverad skrev 2009-01-20 22:10:13 följande:
    Jag trodde osten på pizzan förstörde allt? Tabletter från apoteket funkar inte. Det verkar som om allt med mjölk i ger symptom. Är det inte mjölk i pizzadegen t ex om vi nu fortsätter prata om den. Bröd med mjölk i verkar inte funka heller.
    Är du säker på att det är just laktosen som ställer till det? Det kan ju vara mjölkproteinet också...
  • reserverad

Em00, fråga kan man alltid men hur funkar det i verkligheten tycker ni? Ställer kocken upp på sånt? Vet de ens vad som är mjölkfritt eller inte när man frågar? Idag på bageriet kunde hon inte svara på om brödet hade mjölk eller inte. Inte heller fanns det någon ingredienslista.

Vegetabiliskt fett, det visste jag inte. Just nu undviks allt precis som du sa 1plutt.

Spontant vill jag veta vilket bröd som är mjölkfritt av Pågens och allt vad de heter. Och om det finns någon god choklad! Prioriteringar! Vilket godis äter ni?

• skorpionen80

Alla bröd och skorpor från Pågen är mjölkfritt. Läs innehållsförteckningen eller gå in på hemsidan och titta.

Bröd öht brukar man väl ha i mjölk i? Och detsamma gäller väl pizzadeg?

• forever love

pizzadeg har man inte mjölk i, brukar vara gjord på vatten.

ALL lagrad ost (minst 2 år) är laktosfri.

• MBert

Det låter som om några blandar ihop mjölkproteinallergi och laktosintolerans. Det är två helt olika "åkommor".
    De som är laktosintoleranta tål komjölk dock utan laktos, medan de som inte tål proteinet inte kan äta det lilla minsta mängd komjölk.
    Det enklaste sättet att prova är att äta hårdost lagrad minst 3 månader. Det är i regel laktosfritt men innehåller komjölksprotein.

Pizza är alltså i regel laktosfritt. Pizzadeg innehåller (normalt sett) inte mjölk, utan görs på vatten. Likaså många bröd.
    Men är man laktosintolerant så tål man ofta en liten mängd mjölk i livsmedel, och man tål mer på morgonen än under resten av dagen. De beror på att tarmarna vilat och lättare bryter ner laktos då, likaså om man äter en liten mängd i en större måltid så klarar kroppen ofta av att bryta ner det eftersom maten då passerar långsammare genom tarmarna och de helt enkelt får mer tid på sig att bryta ner laktosen.

Med laktosintolerans så förstörs inget i tarmarna utan kan återställas. Det tar ca 2 veckor för tarmarna att återställas. Så är man osäker på om det är laktosintolerans eller vanlig maginfluensa så kan man köra laktosfritt 2 veckor och sedan trappa upp laktosmängden långsamt så kroppen hinner vänja sig.

Läs mer om laktosintolerans och mjölkallergi på celiakiförbundets hemsida!

Svar på tråden Vad mata laktosintoleranta med?