• Angel of life

gravid klåda

fy helvete säger jag bara...trodde först dt var bristningar...aldrig haft bristningar...är nu 2a gravidteten...kliade o kliade...blev blödande sår...nu har dt spridit sig till resten av kroppen också...blir fan gaaalen...

jo, vet att dt kan vara levern som inte pallar trycket så ska ringa bm imorgon...hjääälp jag döööör!!! några tips? smörjer in med barnolja...men hjälper inte ett skit...

trodde inte ens jag skulle gå så här långt...v 37 på fredag, de har stoppat henne så många ggr med bricanyl, så nu är hon väl förbannad min lilla skrutta och jag kommer säääkert gå över tiden 2 veckor...

Ja, galen var ordet...kan inte låta bli att klia

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-01-20 22:18
    det började på magen kan tilläggas

• Svar på tråden gravid klåda
  • Izabelle M

Jag förstår hur du har det..
    Har också fruktansvärd klåda och inte hjälper
    det att smörja in sig..
    Va i går och tog blodprov för att kolla upp levern
    så får se vad det visar..
    Har du klåda över hela kroppen?
    Jag fick tips om att prova kylbalsam.. har inte testat själv ännu..

• pusspillan87

min mamma hade jätte klåda när hon va med min syster...hon fick åka till ks varje dag å bada i blått vatten för att de itne skulle klia :S vet inte riktigt vad de va i vattnen men de hjälpe iallfall för henne, å så massa olika salvor fick hon...

• Angel of life

ja, kliar till o med i näsan...hahha, så han trodde väl egentligen att det bara var klåda och inget med levern...men får väl se, fick tabletter....ska ta blodprov imorgon...sambon blev trött igår på att se mig klia en massa, så han sa faktiskt att jag skulle prova kylbalsam...de där tabletterna som jag fick, hjälpte inte på en kompis, så kanske ska prova kylbalsam först...

det sjuka är ju att om det är något med levern, är dt ju aldrig speciellt bra, men ändå tar det cirka en vecka att få svaret...konstigt att de inte skynda på sånt...

kliar det överallt på dig?

Izabelle M skrev 2009-01-21 12:17:41 följande:

Jag förstår hur du har det..Har också fruktansvärd klåda och inte hjälper det att smörja in sig..Va i går och tog blodprov för att kolla upp levern så får se vad det visar..Har du klåda över hela kroppen?Jag fick tips om att prova kylbalsam.. har inte testat själv ännu..
  • Angel of life

oj lät härligt...hmmm ja undra vad dt var för vatten...säkert inget de prioriterar nuförtiden när allt ska sparas på...

pusspillan87 skrev 2009-01-21 12:35:14 följande:
    min mamma hade jätte klåda när hon va med min syster...hon fick åka till ks varje dag å bada i blått vatten för att de itne skulle klia :S vet inte riktigt vad de va i vattnen men de hjälpe iallfall för henne, å så massa olika salvor fick hon...
  • Saffris

Jag hade grav.klåda med andra dottern och det var fruktansvärt!

Jag provade kylbalsam, vilket hjälpte rätt bra, satt med fötterna i fotbad i kallt vatten, händerna i balja, duschade kallt, sov med benen högt upp, hade mjuka strumpor över fötterna för att inte riva alltför stora hål på huden osv. Min bm tipsade om potatismjöl, så sambon mjölade in mig, men det hjälpte inte mig. Fick även antihistamintabletter, men blev bara trött av dem. Kyla var det enda som lindrade min klåda. Jag hoppas verkligen ni får någon bra hjälp från er bm eller läkare, för jag trodde jag skulle bli tokig av allt kliande.

Det bästa var att klådan försvann efter förlossningen. Det tog ca en månad innan den var helt borta.

• Fem Underverk

Hej!
    jag har oxå haft klåda, trodde att jag skulle bli tokig, fick tabl tavegyl åt 6 st om dagen, blev en aning trött, men hellre trött än o killa sig sönder, smörjde in mig med en fet salva som jag köpte på apoteket flera gånger per dag, + att jag tog lite kortison salva på dom värsta ställen, efter ett tag blev jag mkt bättre o nu är klådan borta. är i v 32 nu och jag hoppas verkligen inte att det kommer tillbaka.....

så mitt tips är: be om tavegyl, smörj in ofta med en fet kräm, kortison är inte heller fel, jag köpte den fetaste, när det killar som värst, badda med iskallt vatten, jätte skönt, + ha inga kläder som sitter åt, då killar det ännu mera.
    jag provade kylbalsam, hjälpte inte på mig alls, möjligtvis dom första sekunderna, sen torkar det o då killade det ännu mera på mig.

Lycka till o hoppas att klådan snart förvinner.

• Saffris

Glömde skriva att det kylbalsamet jag använde köpte jag hos en sjukgymnast. Det heter "SAM Kylbalsam" och är producerat av Trikem i Höör. Det blev aldrig stelt eller klibbigt, men var väldigt effektivt.

• Izabelle M
    Svar på #3
    Haha.. klåda i näsan till och med.. låter jobbigt..
    Visste inte riktigt vad de skulle göra om det var fel på levern så jag läste på igår... Tycker verkligen att det är konstigt att de inte snabbar på med testet eftersom det kan vara bråttom om det är levern. På mig kliar det mest på mage, rygg, rumpa å låren. Har du några utslag?
  • kramgrisen

TS vart bor du?
    jag hade graviditetsklåda utan leverpåverkan- fick vara med i en studie med grovpeeling.. och det hjälpte=) den studien görs i Lund..

• cuteswegirl

har åxå grav-klåda.... magen, brösten, rumpan, låren..... de värsta e att mina 4 år gamla operationsärr börjar blir riktigt irriterade.... kanske ska kontakta BM....???
     trodde inte att de gjordes något åt detta....

Nu har det nog blivit våran tur! BF 090615
Svar på tråden gravid klåda