• milky

Recept på nyttig och lättlagad mat!

Hemma hos oss vill vi helst äta hälsosamt. Vi lagar helst egen mat och försöker låta bli snabbmat så gott det går. Då menar jag inte bara hämtmat utan sådant man köper färdigt i affären, typ köttbullar osv. Men tyvärr tar det oftast längre tid att göra egen mat.

Därför skapar jag nu denna tråden där vi kan tipsa varandra om mat som är hyffsat nyttig och är lätt att laga en vardagkväll även fast man är trött när man kommer hem från jobbet.

Så lägg upp era favoritrecept!

• Svar på tråden Recept på nyttig och lättlagad mat!
  • hewa

Detta gjorde vi nyligen för första gången och blev väldigt positivt överraskade, i ursprungsreceptet ingick inte kokosmjölken men den lade vi till för att barnen brukar gilla maten bättre när det är sås också

Lövbiffwok

1 rödlök
    1 paprika
    1 squash
    400 g lövbiff
    1 msk olja
    1 tsk salt
    1 krm kajennpeppar
    1 msk sesamfrön, rostade
    1 burk kokosmjölk (light)

Kött & grönsaker skärs i lagom stora bitar och fräses i olja. Krydda, häll på kokosmjölken och voilà - en snabb & god vardagsrätt! Servera med ris.

• milky

Här kommer mitt första tips!

Den här maten är hur god som helst och riktigt hälsosam! Har inte hittat på receptet själv utan blev tipsad av en kompis.

Citrus-lax med couscous-pytt, 4 portioner

Tid: ca 20 min

Ingridienser:
    4 laxfiléer
    1 citron
    salt och peppar

2,5 dl couscous
    3,5 dl vatten
    olja
    2 avocado
    2 apelsiner

2-3 dl gräddfil eller creme fraise

1. Koka upp vattnet.
    2. Medan kan du börja steka laxen. Stek i lite olja på medelvärme. Pressa över citron på filéernas båda sidor och salta och peppra. Vänd laxen när du ser att den är stekt igenom halva.
    3. När vattnet börjar koka tar du av det från plattan och saltar lite i vattnet och häller ner couscousen. Sätt på lock och låt stå en stund.
    4. Medan laxen steker skalar och kärnar du ur avocadona och skalar apelsinen. Skär allt i bitar.
    5. Häll lite olja i couscousen (jag brukar köra med olivolja) och blanda ner avocadon och apelsinerna. Nu är couscousen klar!
    6. Dags att blanda sås. Riv ner citronskal och pressa ur citronsaft i gräddfilen/creme fraisen. Salta och peppra.
    7. När laxen är klar är det bara att servera den med couscouspytten och såsen. Smaklig måltid!

• milky

hewa: Åh vad bra, wok är enkelt för dt mesta! Superbra tips!

• RonjaMimmi

Soppa är snabblagat och nyttigt.

En annan favorit här hemma är annars ratatouille.

Man bryner zuccini, gul paprika, färska champinjoner, lök och purjolök. Zuccini kan man börja med för den tar oftast lite längre tid. När det är klart så blandar man i krossade tomater, KLART!

Något annat vi brukar laga är;
    Linsgryta med quornbullar på 10 minuter

1 burk röda linser (färdiga i spad)
    ½ tetra krossade tomater med basilika
    1 rödlök, hackad
    1 tsk ingefära, riven
    1 vitlöksklyfta, hackad
    spiskummin
    1 msk mango chutney
    1 dl persilja, hackad
    10 quornbullar

Lägg quornbullarna på tining.
    Värm lite olja, tillsätt lök och kryddor, rör om och låt löken få lie färg.
    Tillsät linserna, tomaterna och mango chutney och låt koka samman några minuter.
    Stek bullarna och lägg ner dom i linsgrytan.
    Låt puttra några minuter.
    Avrunda med persilja, samt smaka av med havssalt och nymald peppear.
    Servera med råris och/eller en fräsch grönsallad.

Vi brukar skippa quornbullarna när vi gör det här för det är riktigt mättande, när jag och min sambo gör det här enligt receptet så blir det alltid 1-3 matlådor (och vi är väldigt matglada) eftersom det är väldigt mättande. Vi brukar också skippa ingefäran eftersom vi inte tycker om det så mycket. Sen har jag för mig att vi kanske använder en hel tetra krossade tomater mend et kan man prova sig fram till.

• RonjaMimmi

Något annat som kanske inte är så snabblagat men som är väldigt lätt är ugnsbakade rotfrukter.

Vi använder då morötter, kålrot, rotselleri, palsternacka och ibland potatis.
    Skala och skär i bitar.
    Lägg på en ugnsplåt med bakplåtspapper.
    In i ugn 200-225 grader. Har aldrig haft koll på hur lång tid det tar men det kan ta 30-60 minuter om man gör dom långsamt så att dom inte bränner.

Glömde också skriva förut att man kan steka eller grilla laxfiléer att ha till ratatouillen.

• milky

RonjaMimmi: Åh ugnsbakade grönsaker är så gott! Snabbt behöver det inte vara men enkelt är viktigt! Alltså något man bara fixar lite med och sen lägger in i ugnen är ju också enkelt. Tack för tipsen!

• milky

vad är quornbullar förresten?

• RonjaMimmi

milky skrev 2009-01-21 00:25:20 följande:

vad är quornbullar förresten?
    Det är som vegetariska köttbullar. Quorn finns i många ilka former, quornbullar, quornfärs, quornfiléer...
    Det är gjort på svampprotein som många vegetarianer äter istället för kött.
  • RonjaMimmi

Men jag ska tillägga för dom som inte äter svamp, det smakar inte svamp :)

• milky

RonjaMimmi: Jag ha rätit olika sorters quorn, det är gott och smakar inte alls svamp. Jag gillar quornbitar, alltså såna där bitar som typ ser ut som kycklingbitar. Quornbiffar är däremot ingen höjdare :(. Qournbullar har jag missat däremot :) Får ta och testa.

• RonjaMimmi

Ja, gör det :) Men vi brukar skippa det för linsgrytan är väldigt mättande i sig, det är nästan som om linserna sväller i magen.

Svar på tråden Recept på nyttig och lättlagad mat!