Köttfärs som är en dag gammal
Går det att göra mat på? Den gick ut igår, tisdag. Ligger i kylen och har gjort sen köpet.
Går det att göra mat på? Den gick ut igår, tisdag. Ligger i kylen och har gjort sen köpet.
Personligen hade jag slängt den....
Jag brukar lukta på den, och kolla färgen.
Tror aldrig jag har kastat köttfärs bara dagen efter....
Förmodligen inge fel på den alls! Luktar den konstigt? I så fall, släng den! Annars, slösa inte på maten utan laga nått smarrigt!
Luktar och ser den ok ut så är det bara att äta.
Det är ju bara att lukta på den.....
Köttfäst äter jag aldrig om den legat mer än en dag i kylskåpet. Köttfärs är känsligare än annat kött efter som det är massa olika saker som är ihopmalda.
öppna paketet å låt den ligga å lufta en stund å lukta sedan på den... luktar den väldigt sött eller hur man nu ska förklara å är lite för grånad i färgen så skulle ja slängt den men är det ok färg å luktar inte nått särskillt så skulle jag äta!
Knappast något fel på, du värmer ju upp den och då dödas eventuella bakterier! Tror inte man behöver vara så rädd.. Värre i sommar (röt) månaderna!
Hur gjorde du TS? åt du den eller slängde du den?
Nej jag hiva den, den såg inge fräsh ut alls =/
Moderna människor har ingen känsla för sånt här längre, slängs varje dag massa mat helt i onödan bara för att bäst före är passerat.
Är ju bara att använda sina sinnen, lukt smak och syn ger massa mer information än datumet.
Skulle aldrig ha slängt!
Jag har till och med lagat kött som luktat lite surt och det blev hur gott som helst. Detta efter att ha pratat med mamma samt svärmor (som varit restaurangchef, kostchef för skolor och äldreomsorg samt hushållslärare, dvs ansvarat för att MÅNGA människor ska få bra mat) och båda sa att kött inte är dåligt för att det luktar lite surt. Snarare kan det bli en mörare stek om det är en "surstek".
Mörat kött är ju RUTTNAT kött... så ja, en viss doft kan man faktiskt acceptera.
Bröd har vi färdigskivat i frysen, så där blir det ALDRIG nåt spill.
tänk så många som ätit gammal köttfärs utan att veta om det
Ica fixade ju det så himla bra... Så frågan är ju hur gammal köttfärsen är när man får hem den från affären... *blink*
Nu är det ju försent men jag hade inte heller slängt köttet. Visst är malet kött känsligare men det ser ju inte så fräscht ut från början. Smaken hade fått avgöra.
Håller med er föregående. Skulle aldrig slängt det heller! Här i hemmet är vi sparsamma med mat!
oxytocin skrev 2009-01-22 11:17:36 följande: