• tidskriftssamlaren

Katthår!!! Hjälp, jag invaderas av katthår. Hur får jag bort det?

Jag menar...dammsuga vet jag ju hur man gör. Men t ex vårt överkast. Det är mer grått av katthår än av själva färgen på överkastet. Nästan. Jag har rullat omkring med en sån som man rullar av håret på kläderna på. Men det hjälper inte mycket. Så vad gör jag?

• Svar på tråden Katthår!!! Hjälp, jag invaderas av katthår. Hur får jag bort det?
  • dogcatbird

Skaffa en bättre mat, dvs premiummat.

Royal sensitive har vi nu och katten hårar nästan inget längre. Värst hårade de av Kattarina kattmat, som vissa affärer har.

• mams2004

Jag brukar torka med en fuktig trasa på tex soffan, då "rullar"man ihop alla hår.Sen tar jag dammsugaren.

• Chantelle

om du har en gummi hanske som man har när man städar tar bort effektivt ..

• tidskriftssamlaren

Tack för tipsen. Allihopa. Först o främst blir det nu fuktig trasa eller gummihandske. Sen ska jag se över maten. Tusen tack!

• MariaN

det bästa jag gjort för att få bort katthår var att köpa en furminator! en kam som tar bort löst hår sjukt bra!
    jag blev helt chockad försa gången jag provade den!
    funkar på kort och långhåriga katter. (även hundar)
    om man tar bort håret innan katten fäller det så slipper man städa och fixa så mycket.
    googla.

• Triggerfish

Skaffa ett överkast som är lite mer blankt material, då fastnar inte håren lika lät (har tex hittat ett enkelt vitt på hemtex, som är lätt att tvätta också). Vi har skinnsoffa. Jag gillar eg inte skinnsoffa och totalvägrade först, men gav till slut med mig. Katterna klöser inte på skinn, katthåren bara torkar man bort med en fuktig trasa. Superbra nu när man har en bebis också (som kräks och dreglar i soffan). Annars är det bara att borsta katterna ofta, och dammsuga och rolla rolla rolla....

Ska själv kolla upp den där furminatorn somm MariaN tipsar om.

• skorpionen80

Kamma och bada katten. Ge den äggula som är bra för pälsen, och så klart ge den bra mat!

När det gäller överkast och sängkläder och sånt man inte vill rensa två gånger om dagen gäller det att tänka efter före =) Inte köpa hem sådant som samlar på sig hår. Här hemma tex har vi knappt några svarta plagg pga alla tre katterna har mycket vitt i pälsen!

• Rigmor Mortis

MariaN skrev 2009-01-21 10:43:36 följande:

det bästa jag gjort för att få bort katthår var att köpa en furminator! en kam som tar bort löst hår sjukt bra!
    Du hann först, jag skulle också rekommendera FURminator. Igår råkade jag ge en av katterna en tunnhårig fläck på bogen, hon älskar kammen och bara njöt så jag.. råkade kamma lite för länge på samma ställe
  • Celiine

Flera har hunnit före mig, jag tänkte också rekommendera furminator.
    Jag blev helt chockad första gången jag använde den, både på vår långhåriga och korthåriga.
    Den är verkligen helt otrolig, man märker stor skillnad på mängden katthår både i luften och på möbler.
    Och mängden spyor med hårbollar minskar också, det är ju inte helt fel!

• Majsan70

rolla rolla, dammsug och piska det som går att puska. *S*

Vi har ständigt massor av katthår då vi har semilånghåriga vita kissar. *S*

Svar på tråden Katthår!!! Hjälp, jag invaderas av katthår. Hur får jag bort det?