• nyår

Tvätta nallen i maskin och hur torka

Hej, jag fick en massa halv-begagnade nallar och gossedjur som stått på en hylla och samlat dam så nu tänkte jag att jag skulle tvätta dem innan storken kommer. Men frågan är hur?

Kan man tvätta nallarna och gossedjuren i maskin och i så fall vilket gradtal och vilket program (vanligt eller ylle/vaggtvätt)?

Och hur torkar jag dem? Vågar jag köra dem i torktumlaren? - för det vore ju det enklaste!

Tack!

• Svar på tråden Tvätta nallen i maskin och hur torka
  • Skrik och Panik

Så tvättas nallar här, om man kan eller inte vet jag inte. Men det har fungerat, de kan bli lite fluffiga dock

• Februarii

Vissa lär väl ha tvättråd eller? Jag har handtvättsprogram på maskinen som jag kör dem i. Det är på 30 grader. Tror inte att det är någon fara att köra dem i torktumlaren om de inte är extra ömtåliga. Tänk på att de som har pärlögon eller nosar kan få repor i maskinen, har inte riktigt löst det där själv än. Nalle här hemma har ögonbindel i maskinen men då blir det ju inte riktigt rent någonstans under den.

• Fruochmamma

Jag kör våra i 30graders program och sedan tumlar dem försiktigt så de blir mjukare än ifall de hängs i torkskopet.

(¯`°?.¸ ღ♥ Ludvig + Larsa + Tess + mamma = sant ♥ღ ¸.?°´¯)
  • Kimberly83

jag tvättar likadant som kikki06. Blir som nya. Vår son skitar ner sin väldigt ofta. Den ska vara med över allt och ibland även när han fikar. Efter en tvätt så blir den som ny.

• ÅsaGåsaC

Tvättat dotterns nalle hur mycke som helst. Hon själv bad till å med om de om de gick upp mot 2 veckor mellan... Lutta inte gott, sa hon när hon kom dragandes med den å vill ha den i maskin 

Maskin 40 gr. tumlar efteråt men de kanske beror på mtrl om de funkar...

• FrökenBokmal

Jag tvättar alla kramdjur i maskin 40 grader och torkar i torktumlare. Funkar fint (och perfekt för de blir rätt så äckliga med snor och sånt)..

• Lilla Puh78

Jag har tvättat i 40 grader och sen låtit dem ligga och lufttorka, fluffat dem lite ibland.

• Kajak

jaa, jag tvättar dom i 30 grader tror jag sen hänger/ligga dom på torkställning över natt.

Rent o trevligare blev dom...

• linalia

Ingen som provat att tvätta dem i högre grader? Här har vi haft magsjuka och jag skulle vilja köra gosenallen i minst 60, men gärna 90 grader. Men vill ju helst inte ha ut en liten pygmeenalle ur maskinen...

• Elfva

Jag tvättar dotterns gosedjur i tvättmaskinen och torkar dem i tumlaren, jag kör oftast 40 grader på båda... Har de varit med om någon magsjukeincident eller liknande är det minst 60 grader som gäller i tvättmaskinen, torktumlar gör jag i 40 grader...

• linalia

Nu har jag testat! Gick utmärkt att koka nallen och torka den i tumlaren!

Svar på tråden Tvätta nallen i maskin och hur torka