• Dorro85

Hur "känns" tandsten?

Hej!
    Undrar om man kan märka själv att man har tandsten? För jag undrar om det är det jag har...

Jag har grymt ont i tandköttet nästan varje dag, oftast på samma ställe... Smärtan sitter lixom i tandköttet mellan två tänder... Uppåt alltså (svårt att förklara)... Kör med tandtråd, men det gör bara ondare. Ibland börjar jag blöda.

Det är ju inget hål iallafall, men kan det vara tandsten? VAD är tandsten? Aldrig haft...

• Svar på tråden Hur "känns" tandsten?
  • Balehead

Tandsten är en hård, lite sträv beläggning som lägger sig på tänderna, ofta längst nere vid tandhalsarna på insidan. Oftast märker man den inte alls eftersom den växer fram långsamt.

Jag tycker att det låter som att det är läge för dig att uppsöka tandläkare/tandhygienist för att kolla vad det är för problem du har.

• Dorro85

Balehead skrev 2009-01-21 09:52:11 följande:

Tandsten är en hård, lite sträv beläggning som lägger sig på tänderna, ofta längst nere vid tandhalsarna på insidan. Oftast märker man den inte alls eftersom den växer fram långsamt.Jag tycker att det låter som att det är läge för dig att uppsöka tandläkare/tandhygienist för att kolla vad det är för problem du har.
    jo, ska göra det. tänkte bara höra om någon kanske hade en aning, så jag vet vad jag ska förbereda mig för...
  • tessum

Ser ut som en vit beläggning, oftast längst ner på tanden.

• Dorro85

tessum skrev 2009-01-21 09:55:54 följande:

Ser ut som en vit beläggning, oftast längst ner på tanden.
    ne, det är inte det...
  • CarlHerman

Vart i munnen är det? Tandsten sitter ofta på baksidan av framtänderna i underkäken, ovanför tandköttet, men kan även finnas under tandköttet vid t ex kindtänder och det blir tandköttet lätt irriterat av.
    Gå och kolla det hos tandhygienist. Kanske är det ändå dags för en undersökning?
    Jag är tandhygienist men det är svårt att säga nåt när man inte kan kolla på hur det ser ut.

• Dorro85
    CarlHerman skrev 2009-01-21 10:03:18 följande:
    Vart i munnen är det? Tandsten sitter ofta på baksidan av framtänderna i underkäken, ovanför tandköttet, men kan även finnas under tandköttet vid t ex kindtänder och det blir tandköttet lätt irriterat av.Gå och kolla det hos tandhygienist. Kanske är det ändå dags för en undersökning?Jag är tandhygienist men det är svårt att säga nåt när man inte kan kolla på hur det ser ut.
    det sitter på två tänder jämte framtänderna... precis emellan två tänder precis "under" tandköttet känns det som...
  • CarlHerman

Det skulle kunna va tandsten, eller nåt annat som irriterar tandköttet. När kollade du tänderna senast? Hade du tandsten då?

• Dorro85
    CarlHerman skrev 2009-01-21 10:08:58 följande:
    Det skulle kunna va tandsten, eller nåt annat som irriterar tandköttet. När kollade du tänderna senast? Hade du tandsten då?
    nej hade inte tandsten då... va väl för ett år sen ungefär. har aldrig haft direkt problem med mina tänder innan..
Svar på tråden Hur "känns" tandsten?