• car

Opastöriserad mjölk

Jag vet att man inte ska dricka opastöriserad mjölk. Men vad krävs det att man gör med mjölken för att den ska bli pastöriserad?
    Räcker det att man använder den i matlagning eller bakar med den, eller måste det också vara under ett visst tryck?

• Svar på tråden Opastöriserad mjölk
  • listo

Nej, det ska räcka att mjölken är upphettad till över 70 grader för att eventuella bakterier ska dö.

Orsaken till att mejerierna gör en särskild behandling är ju för att få en viss
    hållbarhet på produkterna.

• bimmer

mm jag saknar mjölken vi köpte direkt av bonden när vi var små.

• HelenaK

Nu vet jag inte hur du får tag på och använder opastöriserad mjölk, men jag frågade min BM eftersom vi hämtar mjölk direkt från ladugården ibland och hon sa att om jag var van vid att dricka opastöriserad mjölk var det ingen fara för då hade jag redan fått i mig alla bakterier som finns och var immun mot dom så jag kunde fortsätta att dricka den.
    Men jag skulle inte börja med opastöriserad mjölk under graviditeten däremot kunde jag laga mat och baka på den utan problem.

• car

Jag tycker inte om att dricka mjölken, men min mans farmor har "komjölk", och bakar ju ifrån den. Jag har inte vågat äta hittills efterom jag varit rädd att det ska vara skadligt. Åt aldrig där under förra grav heller pga samma anledning, men ibland kan det vara gott att doppa något till fikat och inte bara sitta och titta på.

• HelenaK

Då är det ingen fara, brödet gräddas ju i ca 200 grader.

• lata kocken Johanna

i mat och till bakning så kan man använda opastöriserad mjölk utan minsta problem - den blir ju upphettad till över 70 grader i centrumtemp

(ett färdigt bröd är 96-100grader i centrumtemp)

Nu gör ju inte du det -
    Men dricka opastöriserad mjölk ska man bara göra om man alltid dricker från den egna gården... det kan räcka med att man dricker grannens mjölk för att immunförsvaret inte ska ta ta hand om Listerian - det kan alltså skilja en hel del mellan bakteriestammarna på olika gårdar

Svar på tråden Opastöriserad mjölk