• Katthi

Hur lyckas jag med ugnspannkakan?

När jag gör ugnspannkaka så sjunker den ihop och blir kompakt och klabbig. Hur lyckas jag med den, så den blir fluffig?

• Svar på tråden Hur lyckas jag med ugnspannkakan?
  • FruGustavsson

låter smeten stå ett tag i rumstemp innan du häller i formen, klicka ut smör i formen..så blir det en frasig botten oxå..

• Astrud

vi låter smeten stå framme ett tag innan vi gräddar sen låter vi formen bli riktigt het och klickar en klick smör i formen.

• 1638

Man kan även ta i en tsk bakpulver i smeten....

Me, myself and I
  • Nikitastar

Jag tror på 1638:s förslag om ett extra ägg. Jag slänger i 5 ägg i smeten, och den blir himlans fluffig å god.
    Annars kanske det funkar med sockerdricka i ugnspannkaka oxå?

• Nikitastar

Mmm, en del använder sockerdricka i pannkanssmeten för att få pannkakorna luftiga. Antar att det är kolsyran som gör det.

• 1638
    Nikitastar skrev 2009-01-21 19:47:12 följande:
    Mmm, en del använder sockerdricka i pannkanssmeten för att få pannkakorna luftiga. Antar att det är kolsyran som gör det.
    Går precis lika bra med vanligt bakpulver, det är själva fluffet man vill ha o det får man genom luft, och bakpulver jäser genom luft...
    Me, myself and I
  • Kristin24

lite ot men jag har kolsyrat vatten i våffelsmeten, då blir de superfrasiga.

Extra ägg är bra tips

Go och glad Kexchoklad
  • Sigrid

Häll upp i formen precis när den ska in i ugnen. Jag gjorde misstaget en gång att låta smeten stå i formen medans ugnen blev varm och pannkakan blev hård och kompakt (kanske mjölet sjunker).

Svar på tråden Hur lyckas jag med ugnspannkakan?