• Sarli

    Hur lång latensfas hade ni?

    Hej!
    Väntar mitt andra barn och är på BF+7 idag. Har haft värkar till och från sen igår(tisdags) förmiddag. Latensfasen har nog börjat för dom är inte regelbundna och gör inte så fruktansvärt ont. Och den där tryckande känslan har inte kommit ännu.
    Hade en lååång latensfas med dottern (4dygn) innan jag ens öppnade mig, hade ju hoppats att den skulle va lite kortare denna gången.

    Hur lång latensfas hade du, Innan öppningskedet så att säga (3-4cm) ?

  • Svar på tråden Hur lång latensfas hade ni?
  • 1638

    Med barn 1 började jag öppna mig med små korta men intensiva värkar runt v. 30, han är född v 36
    Med barn 2 och 3 kom de tidigare o jag hade turer in till förlosningen för att stoppa värk arbetet. De är födda v 39 resp v 38


    Me, myself and I
  • xenaa

    min latensfas höll på i över 4 dygn


    ♥ Leo 2oo7-o6-22 ♥ ★ ♥ BF 2oo9-o3-o4 ♥
  • Sarli

    Xenaa: Då hade du lika kul som jag då :). Ajj ajj ont, med andra ord.

  • xenaa
    Sarli skrev 2009-01-21 10:41:06 följande:
    Xenaa: Då hade du lika kul som jag då :). Ajj ajj ont, med andra ord.
    Ja precis.
    Värkarna började en måndag morgon sen på fredag morgon var han född.

    Jag är livrädd att det ska bli så igen. DEt var de hemskste dagarna jag gått igenom. plus att man hade rätt mkt sd och förvärkar innan.
    Jag hade värkar som höll i sig 24/7 så ingen vila .
    Så vill jag inte ha det igen. Vägrar. ska ha en till den 4 mars så vi får se vad de säger på MVC
    ♥ Leo 2oo7-o6-22 ♥ ★ ♥ BF 2oo9-o3-o4 ♥
  • Sarli

    Ja jag e oxå rädd att det blir samma nu igen. Men har satt en gräns för hur länge jag orkar gå. Max 2 dygn sen måste dom göra något. Fick sovdos 4 gånger förra gången.
    Men hittils har det varit ganska ok, har fått sova inatt och värkarna kommer inte hela tiden(kan va uppehåll i ett par timmar, för att senan va regelbundna ett par timmar)
    Blir knäpp på min kropp. Varför kan det inte starta pang bom?!

    Xenaa: Hoppas din Förlossning blir bättre denna gången.

  • zeIda

    Har haft värkar inatt i ca 6 timmar me 4 minuters mellanrum nästan hela tiden.. sen tog ja två alvedon ( hade även tagit de tidigare på natten men de hjälpte inte) så la jag mig å försökte vila, fick 3 täta värkar då sen kunde ja sova i nästan 2 timmar å nu har jag värkar men inte nå regelbundna å lika täta...

    Ni som gått i flera dagar så, hur ont har ni haft? jag har verkligen som vääärldens mensvärkar som ilar i ryggen å får verkligen andas för å klara mig igenom dom.. Är det värkar eller förvärkar eller va tror ni? min slempropp gick igår kväll innan värkarna började komma.

  • 1638

    Aha... ni menade alltså just när det var förlossningen som var på g....
    Med barn 1 gick jag 3 dygn med värkar men öppnade mig bara till 3 cm, blev inlagd på förlossningen för ställningstagande om igångsättning, var då i v. 35+6, 15 timmar senare föddes sonen spontant men det var i smärta det värsta jag varit med om, trots smärtlindring.

    barn 2 tog från första värken hemma 3 timamr tills han var född. Åkte in till förlossningen efter 1 timme drygt o var då öppen 6 cm. Hade samma dag varit på tillväxt kontroll o undersökning av tappen på spec mvc.  Och var då inte öppen alls... så det gick undan.

    barn 3 tog de hål på hinnorna kl 9.30 för att få igån starka värkar. Ingenting hände då satte de dropp, ingenting hände då ökadede droppet o det small  till... 2 timamrsenare varsonen född.
    Barn 2 och 3 helt utan smörtlindring eller lustgas, valde att bearbeta rädslan från första förlossningen genom att visa att jag kan stå ut med smärta... och det gick bra mkt bättre de gångerna än första med smärtlindring.


    Me, myself and I
  • zeIda

    ja jag var på fl igår och gjorde ctg kurva osså kände dom på min tapp och den var inte alls mogen så han sa att de nog kommer ta en vecka till innan ja får bebis för de brukar ta lång tid för förstföderskor att bli mogna, men sen på kvällen när ja va hemma så gick min slempropp osså hade ja lite små ont i magen å sen runt 1 så starta värkarna... så känns ju som att hans startade nånting där när han kände på mig.. de kan ju göra de... :)

  • Vivs

    Förra grav. hade jag en latensfas på 2 dygn, när jag sen kom in til förlossningen var jag öppen 9cm och lillan kom ut efter 1,5 timme. Hade ont, mest i ryggen, på kvällarna innan men värkarna försvann helt på nätterna så jag trodde det var vanliga förvärkar bara.

    Nu är jag på BF +10 och hade igår kväll lite ondare förvärkar med ca 10min mellanrum. Vaknade flera gånger i natt och hade lite småont. Nu är det nästan borta igen, är mest öm i nedre delen av magen. Hoppas det är latensfasen som startat och att värkarna kommer lite tätare och det sätter igång på riktigt. Svårt att avgöra vad som är vad när inget gör riktigt ont!

  • Kaprifolen

    Vivs skrev 2009-01-21 12:25:51 följande:


    Förra grav. hade jag en latensfas på 2 dygn, när jag sen kom in til förlossningen var jag öppen 9cm och lillan kom ut efter 1,5 timme. Hade ont, mest i ryggen, på kvällarna innan men värkarna försvann helt på nätterna så jag trodde det var vanliga förvärkar bara.
    TACK du ger mig hopp!!
  • Sarli

    Intressant att höra hur ni andra har haft det. Läste nånstans att latensfasen brukar vara i 8-20 timmar eller kortare om man e omföderska. Men det verkar ju mer vanligt att den varar i flera dygn.
    Har inte kännt av några värkar sen i morse, men dom kommer väl tillbaka ikväll lagom tills jag ska sova. Hoppas verkligen det är riktiga värkar så dom har någon effekt. Vill ju föda barn nu!!! :)

Svar på tråden Hur lång latensfas hade ni?