• Davinia

Avgifter

Blir så j*la förbannad på alla dessa avgifter för allting! Jag betalar ränta på tusentals kronor till min bank vartenda månad, samt att jag sparar ganska mkt pengar där, min lön kommer in där...o.s.v....Jag borde ta ut en avgift för att de har förmånen att ta hand om allting jag äger! Och för att jag valt att ha ett kort utan kredit...ändå ska jag betala 25okr för kortet varje år, helt rubbat. Ska starta en protest mot detta! Hade vi alla avstått från kort och sprungit på banken var och varannan dag ist för å hämta ut pengar hade de varit tvungna att införskaffa mer personal, så egentligen borde de betala oss....jädra svineri mot människor som redan har det svårt! Ifall jag hittar en bank utan avgifter ska jag gladeligen byta!

'/Maria

• Svar på tråden Avgifter
  • Alle

Vad har du för bank i dag?
    Jag har handelsbanken och  nästan inga avgifter alls. Jag betalar en viss summa för mitt Meastro, men de har bankomatkort som är gratis.

Det kan ALDRIG bli för mycket glitter!!!
  • Davinia
    Svar på #1
    Jag har ochså handelsbanken Visakort, får betala varje år...hmm...
  • Alle
    Davinia skrev 2009-01-21 10:41:20 följande:
    Svar på #1Jag har ochså handelsbanken Visakort, får betala varje år...hmm...
    Men om du har ett VISA så har du ett kreditkort, byt till ett bankkort utan kredit, det är billigare. Eller ta deras bankomatkort - det är gratis. Men då kan du inte handla på det, eller ta ut pengar var som helst.
    Det kan ALDRIG bli för mycket glitter!!!
  • malin7502

Alle skrev 2009-01-21 10:44:16 följande:

Men om du har ett VISA så har du ett kreditkort, byt till ett bankkort utan kredit, det är billigare. Eller ta deras bankomatkort - det är gratis. Men då kan du inte handla på det, eller ta ut pengar var som helst.
    Men det stämmer ju inte. Jag har VISA - ingen kreditfunktion utan bara ett "vanligt" bankkort (ej "bankomatkort") ;)
    Kostar gör det visst däremot, men det är ju faktiskt kortföretagen som har denna avgift och inte handelsbanken då i mitt fall...

Annars förstår jag faktiskt inte varför folk envist håller kvar vid sina banker, och klagar över alla höga avgifter när det faktiskt finns de banker som inte alls har nästan några avgifter - som då Handelsbanken tex... ???
    Det är väl femton år sen nu, folk sa att "ja ja, håll fast vid Handelsbanken du, de kommer snart ha samma avgifter som alla andra så jag ids inte byta..."

ÄN har de då inga sådana avgifter; tex för internetbanken, privatgirot osv :P Jag har sparat bra många kronor på dessa femton år... :)
  • Lilla Mimsan
    Svar på #5
    Nä, har inget med kredit eller inte utan om det är ett VISA eller inte som du skriver. TEx mastercard tar också ut. American Express är svindyrt ahr jag förmig...
    Viktiga är att ha en bank man känner förtroende för. Vi har Swedbank för personalen här i stan är trevliga att ha att göra med. Viktigt för oss
  • Davinia

Har mailat runt till de flesta banker idag, och har redan fått svar från flera där de säger att bara man kontaktar banken så går det att prata om detta, bland annat Länsförsäkringar skrev att om man är förmånskund så tas alla såna avgifter bort, bra att veta...ska prata med min man ang detta och eventuellt byta. Många bäckar små....vi har ju redan flera försäkringar där så.

/Mia

• Karlsson

Jag har Världsnaturkortet Maestro utan kredit jag betalar 220 kr om året. Men däremot skänker banken 50 öre oavkortat till världsnaturfonden varje gång jag betalar med kortet, och det gör jag jämt

25 kr av årsavgiften går också dit Så banken får alltså bara 195kr i årsavgift.

Så jag tycker ändå det är ok. jag älskar mitt kort

• Kaprifolen

Varför tar du inte kontakt med handelsbanken och förhandlar bort kortavgiften om ni har era lån där?

• Davinia
    Svar på #10
    Har pratat med vår kontakt på banken och hon säger att det inte finns möjlighet för detta. Ska nog byta bank ändå!
  • Lilla Mimsan
    Kaprifolen skrev 2009-01-21 12:29:41 följande:
    Varför tar du inte kontakt med handelsbanken och förhandlar bort kortavgiften om ni har era lån där?
    Själva kortavgiften komma man inte ifrån så länge man har ett mastercard, visa etc. Det äri nte banken som tar den avgiften utan VISA och mastercard. så det är till dem man betalar
  • Kaprifolen

Lilla Mimsan skrev 2009-01-21 14:52:03 följande:

Själva kortavgiften komma man inte ifrån så länge man har ett mastercard, visa etc. Det äri nte banken som tar den avgiften utan VISA och mastercard. så det är till dem man betalar
    Det går alldeles utmärkt! De (banken man har) tar då en del av vinsten från lånet man betalar och betalar kortsällskapet i sin tur, t.ex. VISA eller Mastercard. Man betalar visserligen då indirekt. Man måste alltid förhandla sig fram till en bra situation, det är inget man "bara får" utan upp till en själv och ens förhandlingsteknik.
  • Liten M

Davinia skrev 2009-01-21 11:08:35 följande:

Har mailat runt till de flesta banker idag, och har redan fått svar från flera där de säger att bara man kontaktar banken så går det att prata om detta, bland annat Länsförsäkringar skrev att om man är förmånskund så tas alla såna avgifter bort, bra att veta...ska prata med min man ang detta och eventuellt byta. Många bäckar små....vi har ju redan flera försäkringar där så./Mia
    Länsförsäkringar är bra att ha att göra med. När vi bytte till dom i höstas fick vi 1000 kr insatt på personkontot i present för att vi bytt till dem samt gratis ränta första månaden på 75% av bottenlånet på huset. Avgiftfria kort och internetbank
  • Pineapple

Jag har ett Mastercard via Statoil, utan årsavgift! (det är SEB som står som kortutgivare).

• Micke

Lilla Mimsan skrev 2009-01-21 14:52:03 följande:

Nonsens. Finns flertal som inte tar ngn avgift tex Skandiabanken

skandiabanken.se/hem/templates/pages/ProductPage____1695.aspx
  • MINA GOA BARN

ICAbanken är en bra bank med goda valmöjligheter också vad det gäller för kort man föredrar. ICA tar inte ut en massa dyra avgifter och man har bättre ränta där på sitt lönekonto.

Svar på tråden Avgifter