• Anonym

Arbetslösa-har ni barnen på fritids?

Jag är nu mammaledig,har varit i 2 år.
    I augusti börjar min 2 åring på dagis 15 timmar.

Min 7 åring ska ha fritidsplats,ett krav då jag är arbetslös och ska ha akassa.Men går barnen på fritids,eller måste jag stå och betala för en plats som aldrig får användas,om inte jobb/utbildning finns?

Hur gör ni?

• Svar på tråden Arbetslösa-har ni barnen på fritids?
  • hulahula79

det är ett bra tillfälla att träffa kompisarna exter så det är klart han/hon ska på fritds...

• Anonym

De går på fritids och trivs bra, det är ju där det roliga händer sedan är det i vår skola viktigt att gå på fritids iallfall till kl 15.30 då det väver in teoretiska kunskaper med att utöva det i praktiken på fritis.

Skulle de inte gå på fritis skulle de missa mycket av den sociala aktiviteten.

• Anonym

Jag pratade med hon som har hand om fritids.
    Hon sa att min bara får gå på fritids om jag jobbar eller är på utbildning.

Fy vad ledsen jag blir..min dotter har längtat i 3 år att få gå längre dagar på dagis,och sen nu gå på fritids.

• Anonym

hur ansöker man om särskilda skäl?
    Vilka är skälen,och var ansöker man?

• aprilsill

Anonym skrev 2009-01-21 10:52:02 följande:

hur ansöker man om särskilda skäl?Vilka är skälen,och var ansöker man?
    Jag vet inte riktigt, när det gäller dagis har jag hört att en del ansöker via BVC, och andra via rektorn. Så min gissning är rektorn. Särskilda skäl kan vara att man har lite sociala kontakter, att barnet behöver mer sociala kontakter. Sen kan det vara att mamman kanske är utbränd, eller annat sånt där.
  • Anonym

Ja, min 5 åring har inte varit på dagis på över 6 månader då jag går hemma. Jag tycker att hon är så stor att hon får själv välja om hon vill gå dit. Det var först förra veckan hon frågade efter dagis. Så när kräksjuka öroninflammation ögoninflammation osv gått över ska hon få gå dit några tim tre dagar i veckan.
    Dock kommer hon få välja själv eller följa med mig om jag ska hitta på någonting kul med lillebror. (kanske ska säga att jag är föräldrarled inte arbetslös.. inte ännu..) För det är inte medningen att hon ska känna att hon måste..
    Kanske ska nämna att under de 6 månader hon inte varit på dagis har hon naturligtvis lekt med kompisarna ändå.

• Anonym

Anonym skrev 2009-01-21 10:55:41 följande:

Ja, min 5 åring har inte varit på dagis på över 6 månader då jag går hemma. Jag tycker att hon är så stor att hon får själv välja om hon vill gå dit. Det var först förra veckan hon frågade efter dagis. Så när kräksjuka öroninflammation ögoninflammation osv gått över ska hon få gå dit några tim tre dagar i veckan. Dock kommer hon få välja själv eller följa med mig om jag ska hitta på någonting kul med lillebror. (kanske ska säga att jag är föräldrarled inte arbetslös.. inte ännu..) För det är inte medningen att hon ska känna att hon måste.. Kanske ska nämna att under de 6 månader hon inte varit på dagis har hon naturligtvis lekt med kompisarna ändå.
    Har men ens kvar platsen då?
  • Anonym

men om jag får veta att jag ska jobba en timme innan hon slutar skolan,ringer jag bara fritids då och säger att hon kommer?

• aprilsill

Anonym skrev 2009-01-21 11:22:11 följande:

men om jag får veta att jag ska jobba en timme innan hon slutar skolan,ringer jag bara fritids då och säger att hon kommer?
    Det är frågor som du får fråga rektorn om.
Svar på tråden Arbetslösa-har ni barnen på fritids?