Efterlyser recpet på kaka med philadelphiaost!
Nån som har något sånt recept?
Inte det som innehåller morötter.
Mjuk kaka är det..i långpanna och så den där osten som glasyr..
Nån som har något sånt recept?
Inte det som innehåller morötter.
Mjuk kaka är det..i långpanna och så den där osten som glasyr..
glasyren får du genom att blanda färskost men lika del smör och ett par teskedar socker. nyttigt! den kan sedan ha på vilken typ av sockerkaka som helst, med morötter, pepparkakassmak, choklad, citron etc.
Åh...........det är sååååååå gott om du gör mjuk pepparkaka i långpannan, sedan blandar du philadelphiaost + smör + socker + pressad citron och breder ovanpå! Mmmmmmmmmmmmmmmmm!!!!
Kan jag få hela receptet?På kakan oxå..för jag har inget recept hemma på sockerkaka i långpanna.
Syrlig pepparkaka
4 ägg
4½ dl socker
2½ dl mjölk (har du filmjölk eller gräddfil så ta det istället)
200 gr smält margarin
5½ dl mjöl
3 tsk bakpulver
3 tsk ingefära
4 tsk kanel
3 tsk nejlikor
(ev, 1½ dl lingonsylt)
Glasyr
200 gr philadelphiaost
25 gr smör
1 dl florsocker
½ citron
Smält margarinet. Smöra en långpanna och bröa med mjöl. Vispa ägg och socker poröst. Blanda alla kryddor + bakpulver + lite mjöl i en skål. Häll ner alla övriga ingredienser i äggjoxet. Blanda väl. Bred ut i långpannan och grädda i 175 grader i 20min. Ta ut kakan och låt den svalna helt. Bred glasyren över.
Glasyr: rör osten smidig, blanda ner resten och rör till en smidig smet och bred på kakan.
Om man vill kan man riva lite citronskal och lägga ovanpå kakan.
Den här är grryyyym!!!!! En liten klick vispgrädde är gott på men behövs inte.
web.kraftfoods.com/main.aspx&m=recipe/knet_recipe_display&recipe_id=12361K
Min moster har ett super recept på cheesecake.....gjord på philadelphiaost o digistivekex....
Ska höra o jag kan få receptet, det är supergott!
Återkommer
Detta är supergott!
frusen blåbärscheesecake (hallon och jordgubbar går också bra)
8-10 bitar
Botten
8 Digestivekex
75g smält smör
1 msk strösocker
Fyllning:
200g philadelphiaost
2 dl strösocker
3 ägg, delade i gulor och vitor
2 dl vispgrädde
1/2 msk florsocker
1 ½ dl färska eller tinade blåbär eller hallon.
Gör så här:
1.Mixa digestivekexen med socker i matberedaren .(Eller krossa dem med gaffel) Tillsätt smöret. Tryck ut smulorna i en form med löstagbar kant ca 26 cm i diameter. Ställ den kallt.
2: Vispa samman ost, socker och äggulor i en skål.
3: Vispa grädden med florsocker i en ny skål.
4:Slutligen vispas äggvitan med en nypa salt till hårt skum i separat skål.
5:Blanda ostsmeten med grädde;vänd sedan ner äggviteskummet med varsam hand.
6:Mixa blåbär eller hallon och vänd ner dem i smeten.
7:Häll smeten i formen och frys minst 4 timmar.
Vid servering tas cheesecaken direkt ur frysen .Skär i lagom stora bitar och servera genast med vispgrädde och bär.
Tips: Om du vill att cheese-caken ska vara lite lättare så går det lika bra med Kelda visp 20% istället för vanlig vispgrädde och philadelphiaost light 5 %.
Nu har jag testat Kardemummas cheesecake. Supergod, kan verkligen rekommenderas.
Fast det är ganska mäktig så jag överdrev nog lite när jag gjorde tre stycken till födelsedagskalaset igår, har nämligen en och en halv kvar i frysen. Jag får bjuda hem lite kompisar ikväll för att äta upp den.