Du måste logga in för att svara i en tråd.

• mymi

grovis

någon som vet något om grovdammsugare till att göra ren pannan till pelletsbrännare?

min sambo vill så gärna ha en grovis, som man kopplar på den vanliga dammsugaren, så att man kan suga upp allt sot å så. men jag vet inte om jag vill att han ska kånka på med den vanliga dammsugaren därinne!! =)
    såg en grovdammsugare på jula för 295:-
    som alltså är komplett med sug...

tror ni det är bara skit???¨
    å var kan jag köpa en sån där grovis som han vill ha isf???

• Svar på tråden grovis
  • Pappa G

Jag kör med Grovdammsugare + Grovis. Att köra sot rätt i en dammsugare är inte bra.

Vanlig dammsugare + grovis bör man undvika då de inte är byggda för ändamålet.

• mymi

ok, men kan man inte bara ha en grovdammsugare då,utan grovis? blir för dyrt just nu med båda, han säger att grovis kostar runt 500:-

• Pappa G

Problemet är ju att sot är så fint i konsistensen att en vanlig grovdammsugares filter inte klarar att ta emot det. Det flyger med andra ord ut i rummet och skitar ner. Jag har testat..

Dessutom är motorn i dammsugaren inte heller byggd för detta.

En grovis kostar runt 500 kr ja. Avstå billigare modeller som inte fungerar.

• saltflingan

Grovdammsugaren på jula är inget att ha. Vi köpte en och den höll inte länge. Nu har vi istället köpt en nifisk och sambon är nöjd och tycker att den är jättebra.

• Pappa G

Jag använder en Kärcher Grovdammsugare. Den har jag använt tillsammans med Grovisen i drygt fem år nu. Sotar pelletspanna och braskamin.

• jassikan

Köp inte en billig, de fungerar inte i längden tyvärr.
    Vi hade en avskiljare som vi fått, värdelös.
    Den såg ut ungefär som denna:
    www.clasohlson.se/Product/Product.aspx

Vi hade även en billigare modell av grovdammsugare förut,
    men filtret dammade igen alldeles för fort.
    Det var en Kärscher för cirka 800:-. Kommer ej ihåg vad modellen hette, det var ett par år sedan nu.

Sedan två år kör vi med en regäl grovdammsugare.
    www.clasohlson.se/Product/Product.aspx
    Men funderar ändå på att komplettera med en Grovis (enklare att tömma och rengöra tror jag).

Det kostar en del, men man slipper en massa trassel
    Vi eldar med pellets, har pelletspanna.

Svar på tråden grovis