• Dramatic Chipmunk

fryst salami???????

Det här är nog en otroligt korkad fråga och ni har all rätt att skratta åt mig, det bjuder jag på! Har grubblat och grubblat och nu samlar jag mod och frågar er, ni allvetande gravidgurus:

Måste jag äta hård och kall och alldeles frusen salami eller menar Livsmedelsverket att jag ska frysa ner salamin i 3 dygn och sen tina upp den igen i kylskåp (och hur länge håller sig den efter upptining)???

Snälla rara söta medmänniskor, hjälp!

• Svar på tråden fryst salami???????
  • La Lola

Det finns väl ett bäst föredatum på korven?

*mamma till Alma 8½ år, BF i mars med nr 2 (efter 3 års försökande)*
  • La Lola

o den ska såklart tinas innan du äter den......

• Dramatic Chipmunk

Tack för svar. Tänkte bara att man kanske inte hade lika lång tid på sig att äta korven då den är upptinad ifall bakterierna "kommer tillbaka" igen efter några dagar. Därav min fråga om hur länge den håller sig.

• La Lola
    Sara och Nicklas skrev 2009-01-21 11:52:20 följande:
    Tack för svar. Tänkte bara att man kanske inte hade lika lång tid på sig att äta korven då den är upptinad ifall bakterierna "kommer tillbaka" igen efter några dagar. Därav min fråga om hur länge den håller sig.
    Det handlar om parasiter (toxoplasma gondii) o de dör av frysningen.

Bästföre-datum bör man alltid hålla koll på som gravid eftersom det tex i påläggsmat kan uppstå listeria (bakterier).
  • La Lola
    La Lola skrev 2009-01-21 11:55:17 följande:
    Det handlar om parasiter (toxoplasma gondii) o de dör av frysningen. Bästföre-datum bör man alltid hålla koll på som gravid eftersom det tex i påläggsmat kan uppstå listeria (bakterier).
    listeria överlever frysning men dör av upphettning (toxoplasma dör oxå av upphettning).
  • pp08

ett tipps: skär salamikorven i mindre bitar eller i skivor innan du fryser den, skivor tex. tinar väldigt snabbt och du behöver inte tina upp hela korven på en gång!

Svar på tråden fryst salami???????