• Sull Sara

Fel på diskmaskin!

Vi har precis flyttat in i en hyreslght och till vår stora glädje fanns det en diskmaskin! Ja körde igenom maskinen med maskinrengöring och allt funka o lät som det skulle.. Sen körde vi en vanlig maskin med disk ett par dagar senare o då lät den inte lika mkt och det var diskmedel kvar i glasen. Sen när vi körde maskinen nästa gång så har tabletten poppat ur men inte löst upp sig o det låter knapppt om diskmaksinen.. Vad är det för fel o vad kan ja göra?

• Svar på tråden Fel på diskmaskin!
  • antispantis

om maskinen ingår i hyreslägenheten så är det bara att kontakta hyresvärden så får de kolla på den, om inte så är det antingen ringa någon som kan sådant eller köpa en ny.

• Sull Sara

Tyvärr gör den ju inte det.. Läste ngn stans att det kunde va vatten tillförseln som är dålig, men hur kollar man det?

• Disela

så gjorde vår med.. Jag la tabletten i bestickkorgen, och då funkade det fint. Går inte med alla tabletter, men Yes powerdrops funkar bra att göra så med.

• Klantus
    Sull Sara skrev 2009-01-21 11:57:48 följande:
    Tyvärr gör den ju inte det.. Läste ngn stans att det kunde va vatten tillförseln som är dålig, men hur kollar man det?
    Det ska va nån slags magnetventil.. Eller spole.. Sitter där vattnet kommer in i maskinen.. Det är tydligen det vanligaste felet.. Jag har en bänkdiskmaskin som har samma fel.. Väntar på att nån ska kunna komma å hjälpa mig kolla på den..
  • molly27
    Svar på #2
    Jag hade samma problem för nån dag sen,men på sidan av maskinen, där sitter en behållare,tag vack den och rengör,sitter,på min ivf, en rund sak inne i maskinen,skruva av den och rengör i det hålet. Min maskin blev som ny!
  • maximum

Prova med diskpulver. det löser upp sig lättare än tablett.

• Klantus
    molly27 skrev 2009-01-21 12:01:17 följande:
    Svar på #2Jag hade samma problem för nån dag sen,men på sidan av maskinen, där sitter en behållare,tag vack den och rengör,sitter,på min ivf, en rund sak inne i maskinen,skruva av den och rengör i det hålet. Min maskin blev som ny!
    Varför finns det ingen sån enkel grej på bänkdiskmaskinen?
  • lightfish

Händer mig titt som tätt att tabletten inte löser upp sig: i mitt fall var det så enkelt att jag inte lyckas skjuta in korgarna tillräckligt långt in . Så prova....

• Mammanseko

Våran maskin gick dåligt när det satt skit i slangen, vi spolade igenom den och den lilla "proppen" löste sig sedan fungerar den jättebra.

• molly27

Det finns att köpa sån propplösare i affären, kolla där.

• HellviHumle

Det kan sitta en sil där vattnet kommer in i maskinen. Gör ren i så fall.
    Spolar den ut allt vatten som den ska?

• Sull Sara

Prövade att skruva bort 2 runda saker i maskinen, ena på vägen.. där fanns inget.. o den andra på botten o den var ren så vitt ja kunde se.. Ja vatten åker ut som det ska. i silen finns ingen skit.. Vart hittar man den där slangen att spola ut då? Ska pröva med propplösare..

• molly27

Sull Sara skrev 2009-01-21 12:09:03 följande:

Prövade att skruva bort 2 runda saker i maskinen, ena på vägen.. där fanns inget.. o den andra på botten o den var ren så vitt ja kunde se.. Ja vatten åker ut som det ska. i silen finns ingen skit.. Vart hittar man den där slangen att spola ut då? Ska pröva med propplösare..
    När du skruvat loss den på botten i maskinen,ta en topsy och pilla i hålet,oj,det lät HELT fel,haha,men du förstod nog vad jag mena :)
  • skorpionen80

Har du kollat så att hålen i spolarmen (den där snurrande saken mitt i) är rena? Dubbelkolla alltid innan du sätter på disken att den kan snurra fritt, lätt att stora tallrikar eller långa bestick tar emot.

Vår tablett har inte löst upp sig en gång bara, då hade vi hängt en doftgrej på korgen, rakt framför luckan. Det tänkte vi ju inte på då, men doftgrejen hindrade luckan från att öppna sig...

• Sull Sara

Kör på snabb programnu o det låter lite bättre, även om ja inte gjort ngt än :) Det kan ha varit så att bestickkorgen har tagfit i mot men nu är den inte med i körningen så vi får se, armarna har ja inte alls tänkt på det ska ja kolla sen oxå!Tack så Jätte jätte mkt för alla svar!

Svar på tråden Fel på diskmaskin!