• Vilda musen

Skillnaden mellan NAN 1 och NAN 2?

Vilken är egentligen skillnaden/skillnaderna? Det finns många bud här på FL......

En del säger att 2:an mättar bättre och andra att det bara är järnet som är skillnaden.

Jag undrar således om någon VET vilken skillnaden är?

/VM

• Svar på tråden Skillnaden mellan NAN 1 och NAN 2?
  • Winterfresh

Enda skillnaden är att det är mer järn i 2:an än 1:an. Och ammar du inget alls kan du ge Nan2 från födseln. Den mättar inte mer än 1:an sägs det. Dock började min son sova hela nätterna vid 1½ månads ålder när vi böt till 2:an, men behöver ju ej betyda att den mättar mer.

• Gummis

NAN 1 är från födsel upp till 4mån och NAN 2 från 4månader och uppåt. NAN 2 är kraftigare och barnet är mättare längre men man bör i alla fall börja med NAN 1 som är skonsammare för barnets mage. Vi började med NAN1 och vid 4mån blev det NAN 2 och det märks skillnad.

• Karin L

Jag har också hört olika saker. Vi fick vänja vår dotter vid nan 2 genom att blanda ettan och tvåan, gav vi bara tvåan fick hon ont i magen. Nu går det bra, hon gillar inte välling och dricker nan som kvällsmål. Ring Nestlé och fråga ; )

• Jesster
    Gummis skrev 2009-01-21 12:50:33 följande:
    NAN 1 är från födsel upp till 4mån och NAN 2 från 4månader och uppåt. NAN 2 är kraftigare och barnet är mättare längre men man bör i alla fall börja med NAN 1 som är skonsammare för barnets mage. Vi började med NAN1 och vid 4mån blev det NAN 2 och det märks skillnad.
    Och där kom ytterligare ett inlägg från någon som inte har riktig koll...
    Den som söker han finner - www.google.se
  • xenaa

Nan1 ges från födelsen och har inte lika mkt järn som i NAN2.
    Därför de rek at ge NAN2 fårn 4 mån MEN man kan ge NAN2 från födelsen om man INTER ammar.

så skillnaden på dem två är just järnet

♥ Leo 2oo7-o6-22 ♥ ★ ♥ BF 2oo9-o3-o4 ♥
  • soff82

Har INTE kollat upp själv hur det stämmer, men jag har läst att anledningen till att det kan mätta lite mer är just för att NAN 2 innehåller lite mer stärkelse också (inte bara mer järn).

• Norea

jag och sköterskan på bvc har gått igenom näringsinnehållsförteckningen på nan 1 och 2 och jämfört. det är mer järn och två andra mineraler i tvåan. inget annat. inte mer risstärkelse. ring nestlé annars.

• sickan 2

Jag ger bara ersättning till min 3 månaders. Enligt bvc skall jag inte börja med 2:an förrän 4 mån

• jordgubbe0812

Det är BVC som har risstärkelse i sin 2:a (mailat och frågat). Den är dessutom från 4 månader oberoende på hur mycket man ammar.

Norea skrev 2009-01-21 14:06:41 följande:
    jag och sköterskan på bvc har gått igenom näringsinnehållsförteckningen på nan 1 och 2 och jämfört. det är mer järn och två andra mineraler i tvåan. inget annat. inte mer risstärkelse. ring nestlé annars.
  • Busbellan

Jag har mailat och frågat nestlé om vad det är för skillnad och fick till svar att det bara är järnmängden som skiljer.
    Att vissa barn får ont i magen av 2:an kan kanske bero på att man kan bli hård i magen av järn.

Mamma till Nora, August och Ella
  • alexana

Om man jämför förpackningarna finner man att det enda som skiljer är mängden järn. Så är det. Punkt.

• jordgubbe0812

Men vad skrev jag? Det är SEMPER som har risstärkelse och inget annat.

jordgubbe0812 skrev 2009-01-21 15:48:27 följande:
    Det är BVC som har risstärkelse i sin 2:a (mailat och frågat). Den är dessutom från 4 månader oberoende på hur mycket man ammar.
Svar på tråden Skillnaden mellan NAN 1 och NAN 2?