• Missimo84

Hjälp! MIn son ömsar skinn på fötterna! (Äckelvarning?)

Min son har blivit väldigt torr om fötterna. Det är som om han ömsar skinn typ. Ska man smörja med babyolja, eller något annat? Eller går det bort av sig självt?
    Eller är han sjuk?

• Svar på tråden Hjälp! MIn son ömsar skinn på fötterna! (Äckelvarning?)
  • En glad tjej

Det gör min äldsta dotter också, hennes pappa tappar också skinn. Vet ej vad det är men det hjälper inte att smörja.

• Missimo84
    En glad tjej skrev 2009-01-21 16:13:56 följande:
    Det gör min äldsta dotter också, hennes pappa tappar också skinn. Vet ej vad det är men det hjälper inte att smörja.
    Går det bort då?
  • mia mamma

Hur gamla är era barn?

Lycklig mamma till ♥ Oliver -04 & ♥ Elin -07
  • vampyria2

Smörj med decobal på fötterna så blir det bättre. De kan göra jätte ont att vara så torr och flagna om fötterna så jag tycker absolut att du ska smörja honom

• N e m i

Min lilla flagade också på fötterna när han var några veckor. Jag smörjde honom, och det försvann väldigt fort. Fråga på apoteket vilken salva du ska köpa. Tror jag smörjde med locobase repear och babyolja.

• En glad tjej
    Missimo84 skrev 2009-01-21 16:14:51 följande:
    Går det bort då?
    Både tjejen och mannen är bättre på sommaren men värre på vintern.
  • mia mamma
    En glad tjej skrev 2009-01-21 16:23:04 följande:
    Både tjejen och mannen är bättre på sommaren men värre på vintern.
    kan vara atopiska vinterfötter: Vanligast i 5-10 års ålder. Fjällning och sprickbildning på framförallt stortår och främre trampdynor plantart, sällan klåda. Ofta smärtor från fissurer. De flesta blir sämre vintertid samt vid svettning.

Detta är kopplat till atopiskt eksem och det finns de som har det hela livet även i vuxen ålder.

Läs mer: http://www.praktiskmedicin.com/sjukdom.asp?sjukdid=194
    Lycklig mamma till ♥ Oliver -04 & ♥ Elin -07
  • mittbarnochjag

Det är jättevanligt med att födas med både torra fötter och händer. Min baby födde med riktigt torra fötter. Smorde med olja och decubal och efter några dagar så var fötterna lena och fina.

Missimo84 skrev 2009-01-21 16:13:20 följande:
    Min son har blivit väldigt torr om fötterna. Det är som om han ömsar skinn typ. Ska man smörja med babyolja, eller något annat? Eller går det bort av sig självt?Eller är han sjuk?
  • En glad tjej
    mia mamma skrev 2009-01-21 16:25:25 följande:
    kan vara atopiska vinterfötter: Vanligast i 5-10 års ålder. Fjällning och sprickbildning på framförallt stortår och främre trampdynor plantart, sällan klåda. Ofta smärtor från fissurer. De flesta blir sämre vintertid samt vid svettning. Detta är kopplat till atopiskt eksem och det finns de som har det hela livet även i vuxen ålder. Läs mer: www.praktiskmedicin.com/sjukdom.asp?sjukdid=1...
    Det ska jag kolla upp. Tack så mycket.
  • Missimo84

va bra, ska fixa det. Vart köper man decobal? apoteket?

• Missimo84
    mia mamma skrev 2009-01-21 16:16:38 följande:
    Hur gamla är era barn?
    Mitt barn är 7 månader
  • vesö

min dotter flagnade när hon va bara några veckor.. så smörj med bröstmjölk om du har! barnmorskan rekomederade de till mig! fungerade jättebra! bröstmjölken fungerar även till rumpan om den är röd efter blöjan! decubal är annars ett bra alternativ!

men om barnet är några år så bör man kolla med läkare.. kan bero på vitamin brist!

• Missimo84
    vesö skrev 2009-01-21 17:05:16 följande:
    min dotter flagnade när hon va bara några veckor.. så smörj med bröstmjölk om du har! barnmorskan rekomederade de till mig! fungerade jättebra! bröstmjölken fungerar även till rumpan om den är röd efter blöjan! decubal är annars ett bra alternativ!men om barnet är några år så bör man kolla med läkare.. kan bero på vitamin brist!
    har ingen bröstmjölk
  • vesö

oki prova dacubal den är jättebra men som sagt..jag hade det problemet iaf när jag var 4-5 år och då va de vitamin brist.. även om jag fick i min vitaminer så tog inte tarmarna upp de tillräckligt bra så jag fick en salva utav läkare och de fungerade.. sen växte jag ur problemet! lycka till

Svar på tråden Hjälp! MIn son ömsar skinn på fötterna! (Äckelvarning?)