• Sadie

Dum (?) fråga till er som satte (Ikea-)kök och la nytt golv samtidigt

Ok, lite pinsamt men jag måste ha tänkt helt fel. Planerar att klinka vårt kök och ha Ikea-kök. Har hela tiden tänkt lägga golvet först? Men man lägger det efteråt va? Eller? Vad jag menar är, har man golv under köksskåpen? Har hela tiden tänkt så att nästa gång man river ut köket så vill man ju ha golv överallt ifall det nya köket inte har samma mått... Men som sagt hur gör man? Kan ju säga att det hade underlättat jävligt mycket om man klinkar efteråt. Tror jag. GAH!

• Svar på tråden Dum (?) fråga till er som satte (Ikea-)kök och la nytt golv samtidigt
  • Pappa G

Nej då, helt rätt.
    Har du inget golv under, så kommer ju exempelvis utspillt vatten att söka sig dit. För att inte tala om en liten vattenläcka..

• Sadie

Pappa G skrev 2009-01-21 16:22:20 följande:

Nej då, helt rätt. Har du inget golv under, så kommer ju exempelvis utspillt vatten att söka sig dit. För att inte tala om en liten vattenläcka..
    Jo, jag tänkte ju så också. Men samtidigt är klinkers inte så jäkla plant. Men då får vi ta golvet först, helt enkelt!
  • kaksmulan

Kan bara hålla med om att golvet skall dit först! Var smart och förstärk golvet lite extra under skåpar med fuktskydd! Ifall det blir någon läcka från diskmaskiner eller annat så kan man i alla fall vara lugn att golvet under skåparna är ok!

Felixens♥ och Ellendellens ♥ stolta mamma, alias kaksmulan!
  • Pappa G

Sadie skrev 2009-01-21 16:25:07 följande:

Pappa G skrev 2009-01-21 16:22:20 följande:
    Jo, jag tänkte ju så också. Men samtidigt är klinkers inte så jäkla plant. Men då får vi ta golvet först, helt enkelt!
    Plant?
    Golvskåpen står ju på justerbara fötter.

Är golvet onormalt snett, så rekommenderar jag att ni flytspacklar det plant före klinkerläggningen.
  • Pappa G

Förstärker kaksmulans inlägg:
    Det krävs ett stumt golv för kermaik.
    Har det inte varit klinker innan, och golvreglarna ligger på normala CC60, så bör golvet först förstyvas med limmad golvgips.

• Sadie

Pappa G skrev 2009-01-21 16:31:20 följande:

Sadie skrev 2009-01-21 16:25:07 följande:
    Plant?Golvskåpen står ju på justerbara fötter. Är golvet onormalt snett, så rekommenderar jag att ni flytspacklar det plant före klinkerläggningen.
    Jag menar själva plattorna och även fogarna. Den ytliga strukturen alltså. Men det är kanske skitsamma. Själva golvet är ju plant betonggolv.
  • Pappa G

Ja, se det hänger på själva arbetet och den som lägger golvet

Men som sagt, golvskåpen står ju på justerbara fötter, och skåpen vägs sedan in med vattenpass så bänkskivan kommer ligga helt rakt.

Är golvet av betong så är det inga problem med styvheten. Det är dock aldrig fel att kontrollera så att det är plant (lite fall inåt vid ytterkanterna)

• Sadie

Pappa G skrev 2009-01-21 16:38:28 följande:

Ja, se det hänger på själva arbetet och den som lägger golvet Men som sagt, golvskåpen står ju på justerbara fötter, och skåpen vägs sedan in med vattenpass så bänkskivan kommer ligga helt rakt. Är golvet av betong så är det inga problem med styvheten. Det är dock aldrig fel att kontrollera så att det är plant (lite fall inåt vid ytterkanterna)
    Tack för dina svar! Nej, jag själv har tummen mitt i handen så jag utgår från att killarna som kommer lägga klinkers, ser till att det blir plant.
Svar på tråden Dum (?) fråga till er som satte (Ikea-)kök och la nytt golv samtidigt