• Triggerfish

Köra bil i England, svårt eller plättlätt?

Vi planerar att åka på bilsemester till England. Tanken är att vi flyger dit och sedan hyr bil och tar oss runt i England, bor på mysiga B&B:s och ser allt från London (dock ej med bil såklart), sydkust, söta byar i landet och kanske Yorkshire.

Nu undrar jag, är det knepigt att köra vänstertrafik? Vänjer man sig snabbt, eller är det svårt att "tänka om"?? Ngn som har erfarenhet av bilkörning i vänstertrafik?

Andra Do's and Don'ts i England mottages tacksamt (Så länge sedan jag var där)!

• Svar på tråden Köra bil i England, svårt eller plättlätt?
  • joakim88

Vet att de kan vara ganska krånligt, men har du din svenska bil har du ratten på rätt sida. Men tänk på att de finns city zones i london som du för böter på om du kör.

• Triggerfish

Som jag skrev så kommer vi att hyra bil i England (dvs vänsterstyrd bil) och inte köra i London

• joakim88

aha sorry läste inte så noga jag om du inte kör i england är de lungt prova lite först på landsvägar o sånt man vänjer sig speciellt om du har kört länge i sverige

• evaoregon

Min man körde då vi var i Australien och på Nya Zeeland och det fungerade bra. De har ju vänstertrafik även där. Han körde även bil i storstäder som Sydney, Melbourne och Auckland. Jag skulle rekommendera att köpa eller hyra GPS.

• Triggerfish
    Svar på #4
    Låter ju bra!
    Vi har också tänkt på det där med GPS, så en sådan ska vi nog införskaffa alt hyra!
  • evaoregon

Jag tror att det ganska snabbt lönar sig att köpa en GPS för de är ganska dyra att hyra.

• Sestret

Det kommer att gå hur bra som helst. Ta det riktigt lugnt de första dagarna bara. Även om det är mycket trafik i England jämfört med till exempel Nya Zealand så är ju trafikrytmen betydligt lugnare än här i Spanien där jag bor nu.

Det tar inte så länge att vänja sig och det är ju ett fantastiskt sätt att se landet på. GPS är nog inte en dum idé alls.

I England som i alla andra länder hatar man trafikanter som sitter i mellanfilen, men det har ni väl inte tänkt göra? Rondeller och sådant blir helt logiskt, hjärnan ställer snabbt om sig till vänstertrafik!

(Missa inte the Peak District i Yorkshire, förresten :D)

• Laurentia

Jag har varit på bilsemester på Irland med kompisar. Det var inte alls krångligt, även om man fick tänka till ibland. Vi hade med bilar från Sverige, så vårt problem var att sitta på yttersidan (dvs vänster sida) i bilen. Jag har även varit på husbilssemester i Australien, med högerstyrd (automatväxlad) husbil, och tyckte nog att det var lättare i och med att bilen var anpassad för vänstertrafiken. Däremot vet jag inte om jag hade velat köra en högerstyrd bil med manuell växellåda och växla med vänster hand.

Om ni är osäkra på hur det skall gå, så är nog mitt tips att hyra en automatväxlad bil.

• MalinI

Min kompis som har bott på Irland de senaste 10 åren tog körkort där, började köra direkt när hon kom hem till Sverige utan problem. Hon trodde det skulle vara svårare, men vande sig snabbt,

Svar på tråden Köra bil i England, svårt eller plättlätt?